Hvorfor er min glans rød og hævet?

Vis spørgsmål

Idag er min forhud ude på spidsen lidt rød, men huden under forhuden, når jeg trækker den tilbage, er helt rød og hævet, og det mærkes ubehageligt, når jeg rører ved det.

Hvad skyldes det? Synes, det er kommet ret pludseligt. Vasker mig med normal sæbe på penis og forhuden ca. 1 gang om dagen.

Anonym mand, 20 år

SVAR:

Hej anonyme mand

Tak fordi du henvender dig.

Gå til din læge

Det er svært at stille en præcis diagnose, når man ikke har “syn for sagen” og heller ikke kan stille dig uddybende spørgsmål. Jeg vil derfor klart anbefale dig at gå til din egen læge, hvis du vil have bedst mulig rådgivning og behandling.

Måske forhudsbetændelse

Når det er sagt, så mistænker jeg umiddelbart forhudsbetændelse. Det kan behandles ved at skylle med klorhexidin (købes på apoteket eller i Matas) to gange dagligt i 2-3 dage. Hvis ikke det hjælper – eller det bliver værre – skal det behandles med antibiotika eller et svampemiddel afhængigt af, hvad din egen læge mest tror, dine symptomer skyldes.

Det er vigtigt med god hygiejne og daglig vask under forhuden og på glans. Du kan læse mere om forhudsbetændelse på sundhed.dk

Måske en sexsygdom

Hvis du har haft samleje for nylig, kan det måske være en sexsygdom – også dette kan din egen læge vurdere.

Mvh Morten Damm