Huden under min forhud er rød og irriteret
Hej
Jeg er begyndt at få tilbagevendende problemer med, at huden under min forhud rødmer og bliver irriteret. Når irritationen kommer, skyller jeg mig under forhuden ekstra ofte, 1-3 gange om dagen. Som regel går det væk efter et par dage. Det tager meget sjældent over en uge for huden at blive normal igen. Desværre skal der ikke så meget til, før huden bliver irriteret igen.
Jeg går normalt i bad to-tre gange om ugen. Når jeg er i bad, skyller jeg altid under forhuden. Når huden er irriteret, lugter det. Efter skylning forsvinder lugten, dog kun kortvarigt. Ofte bliver huden irriteret, efter jeg har onaneret eller efter nogle dage uden bad.
Jeg kunne godt forestille mig, at problemet er affødt fra min onani. Jeg har i perioder onaneret meget, 1-3 gange om dagen. Men efter huden er begyndt at blive let irriteret, er jeg selvfølgelig holdt op. Jeg synes ikke, det virker til, at problemet er blevet mindre; det er bare holdt op med at blive værre efter, at jeg har skruet ned for onanien (1-3 gange om ugen).
Jeg bruger altid kondom, når jeg har sex, så jeg tror ikke, det er derfra. Min kæreste kom dog til at kysse min penis, mens hun havde et herpesudbrud. Det var kun et øjeblik, og vi skyllede det med det samme. Der var ingen rødmen eller rifter på min penis, da det skete. Jeg kan ikke huske, om det kom før eller efter episoden.
Huden gør ikke ondt, men jeg lader den også bare hvile, når den er irriteret, så jeg ved ikke, om det kunne udvikle sig til at gøre ondt. Den kan godt klø, men kun når jeg ikke fanger rødmen i opløbet.
Det er generende, at rødmen kommer så let. Hvad skal jeg gøre? Går jeg for lidt i bad? Kan jeg have fået en infektion? Kan det være herpes? Skal jeg gå til lægen?
Det skal lige siges, at glansen er helt rask, og det ydre lag på forhuden er også helt rask. Det er kun huden under forhuden, der leder op til glansen, som bliver irriteret. Der er aldrig udflåd, hverken synlige sår eller bumser/bylder eller andre ting. Huden er bare jævnt rød og irriteret.
Håber I kan rådgive mig.
J, 22

SVAR:
Kære J
Tak for dine spørgsmål. Jeg vil forsøge at svare så godt jeg kan.
Mulig forhudsbetændelse
Som jeg læser din beskrivelse, lyder det mest som forhudsbetændelse, også kaldet balanitis. Det er karakteristisk med rødme og svie. Det er ikke farligt men irriterende, og du kan gøre noget ved det. Jeg vil dog lige pointere, at hvis du hæver op omkring forhuden og penishovedet, bør du søge læge og få det undersøgt. Det kan være, du skal have lidt skrappere behandling.
Hygiejne
Forsøg at vaske forhuden dagligt, gerne to gange dagligt i rent vand. Du kan med fordel også vaske med klorhexidinsæbe, som du kan få i håndkøb på apoteket. Irritationen kan, som du selv er inde på, skyldes hygiejnen. Derfor tror jeg, du kommer irritationen lidt til livs med hyppigere vask.
Andre mulige årsager
Irritationen kan dog også, som du selv nævner, skyldes herpes eller en kønssygdom. Hjælper ovenstående råd ikke, synes jeg, du bør få en tid hos din læge.
Det kan også være svamp. Lægen kan pode eller undersøge urinen og dermed få svar. Lægen kan også vurdere, om du muligvis kan have gavn af en creme, der indeholder binyrebarkhormon. Sådan en creme hjælper ofte på eksem og irritation.
Håber, mit svar kan hjælpe dig. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Vh Ninna