Hvorfor er der ikke så stor nydelse ved sex efter fødsel?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er blevet mor. Jeg har et spørgsmål. Jeg har en stort skedeåbning, og det påvirker mig, når mig og min mand har samleje. Hvorfor er der ikke noget nydelse efter første gang, jeg har født. Min man siger, at jeg er blevet for bred dernede.

N, 22 år

SVAR:

Hej N

Som jeg forstår dit spørgsmål, så er du blevet mor for nylig, og du undrer dig over, at nydelsen ved samleje er mindre end før fødslen. Det, du oplever, er meget almindeligt, og det skyldes flere forskellige ting.

1. Musklerne i bækkenbunde bliver slappe efter fødsel

Din mand har ret – musklerne i din bækkenbund er blevet slappe efter en graviditet og fødsel. Det strækker og belaster bækkenbunden meget at bære på et barn i ni måneder og derefter føde det ud igennem en åbning, der egentlig er ret lille. Jo strammere bækkenbund, jo mere kontakt er der mellem skeden og penis, og den kontakt er med til at give nydelse for både ham og dig under et samleje.

Men fortvivl ikke – bækkenbunden kan trænes op igen – og det er en rigtig god idé at gøre det, for stærke muskler i underlivet giver ikke kun et bedre sexliv, men er også med til at sikre, at du ikke kommer til at tisse i bukserne eller har svært ved at holde på en prut. På gynzone.dk kan du finde apps og filmklip, der kan hjælpe dig med at komme i gang med træningen.

2. Hvis du ammer, kan det have betydning

Hvis du ammer dit barn, vil du typisk opleve, at din skede er mere tør end ellers, og din sexlyst er mindre. Det skyldes, at dit forplantningssystem er sat lidt på stand-by. Kvinder oplever størst sexlyst og nydelse omkring tidspunktet for deres ægløsning, men mens du ammer, er det ikke sikkert, du overhovedet har ægløsning, og din sexlyst er derfor ikke så stor.

3. En baby i familien er en stor forandring for begge

Kvinders lyst til deres mænd hænger ofte sammen med, hvordan det går i parforholdet i det hele taget. Føler jeg mig set og forstået? Sætter han pris på mig og hjælper mig? En baby bringer tit parforholdet under pres, for der kan være mange nye opgaver og udfordringer, der gør jer begge trætte, usikre, kede af det eller vrede. Måske skyldes jeres udfordring med sex i øjeblikket ikke udelukkende fysiske forandringer, men i mindst lige så høj grad alle mulige andre forandringer.

Lige nu er det altså en rigtig god periode at arbejde for at kommunikere godt med hinanden, og hvis I arbejder på kærligheden, sker det ret tit, at det også giver et bedre sexliv. Men hav lidt tålmodighed – og selv hvis du ikke oplever orgasme det næste stykke tid, så kan du måske værdsætte andre ting ved samlejet – f.eks. at du er helt tæt på din mand og kan give ham nydelse. Grundlæggende tror jeg, at man får det bedste parforhold og sexliv ved at gå mere op i, hvordan jeg kan gøre min mand glad, end hvad han skal gøre for at gøre mig glad.

Du kan også læse mere om sexlivet i forbindelse med en familieforøgelse i denne artikel: Sex-livet under graviditeten og efter fødslen

Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

Mvh. Amalie