Hvordan tager min flirt og jeg næste skridt?
Kære Adam og Eva
Jeg er en pige, som lige p.t. går på efterskole. Her har jeg fået en flirt, som jeg kan lide, og jeg ved også, at han kan lide mig. Det er knap tre måneder siden, at vi bekræftede for hinanden, at vi kan lide hinanden, og dog er vi ikke nået videre. Vi går en tur omkring en gang i ugen, hvor vi nu er begyndt at flette fingre. Ellers går vi i samme klasse, og vi er i nogenlunde samme vennekreds. Vi er dog ikke helt så gode til at snakke sammen med andre omkring os endnu, det hele bliver hurtigere akavet ...
Mit problem er så nu, at jeg går lidt med tanken om snart at være mere sammen. Andre flirte-par, jeg kender, er sammen en dag efterfulgt af en sleepover, hvor man selvfølgelig bare sover i hvert sit rum. På sin vis vil jeg rigtig gerne snart være sammen med ham, så vi ligesom kan tage det skridt videre.
Men jeg er så bange for at tage det skridt. Vi er ligesom bundet af, at vi kun har hinanden til at underholde os med. Jeg er utroligt bange for, at vi kører død i en samtale, og at det hele hurtigt bliver akavet eller lignende. Også fordi vi begge, specielt han, er en smule akavet. Hvad er jeres råd?
Mvh en fortvivlet pige på 15 år

SVAR:
Kære fortvivlede pige
Tusind tak for dit spørgsmål.
Mange andre har det ligesom dig. Jeg taler jævnligt med piger og drenge om det, når jeg er ude på efterskoler for at holde foredrag om kærester og flirter. Samtidig kommer der mange unge piger og drenge i mit hjem, så jeg har set på nærmeste hold, hvor svært det kan være det med kærester, flirter og drømme om kærligheden.
Vælg jeres eget tempo
I har tjekket første aftale af på listen: I er enige om, at I kan lide hinanden. Super godt. Nu går I ture og er begyndt at flette fingre. Du fortæller, at de andre flirte-par går videre til næste trin, som er en sleepover. Spørgsmålet er om du/I er klar til det endnu, hvis du er bange for, at tiden bliver for lang. Husk: Du skal ikke følge nogen bestemt plan eller noget bestemt tempo, bare fordi de andre gør det. Det skal være rigtigt for jer to.
Lav noget sammen
Hvis ikke du ved det allerede nu, så begynd at lægge mærke til, hvad din flirt godt kan lide at lave. Spiller han musik, Fifa, kort eller andet, som I måske også kunne gøre sammen? Når I laver aktiviteter sammen, kan der sagtens føres en samtale ved siden af; det bliver bare mere afslappende, og du kommer ikke til at føle, at du skal bruge så meget energi på at finde på næste spørgsmål.
Hvis I sidder direkte overfor hinanden, så kan det næsten føles som et interview eller forhør, og det kræver rigtig meget at skulle finde på noget nyt at tale om hele tiden. Prøv i stedet at lave noget aktivt, så I derigennem kan lære hinandens væremåde at kende, samtidig med at I snakker om forskellige ting. I kan bl.a. snakke om, hvor gode eller hvor dårlige I er til den aktivitet, I laver.
Kan I finde aktiviteter ude i byen: loppemarkeder, genbrugsbutikker, koncerter eller noget helt andet? Kan I lave ting, hvor I bliver udsat for noget, der afslører jeres smag, så I også har det at tale om? Find ud af, hvor I har noget tilfælles.
Hvad er det særlige ved ham?
Du nævner, at I (og især han) opfører jer akavet. Prøv at lægge mærke til, hvor han “shiner”. Hvor er det, han viser sig fra sin bedste side? Hvad er han særligt god til? Hvad er der særligt ved ham? Prøv om du kan være med til at dyrke dette, fremhæve det, så I laver noget, han er god til eller føler sig godt tilpas med.
Når I gør det, kan det være med til at pakke genertheden væk, for så vil han føle sig lidt på sikker grund sammen med dig. Hvis han er meget stille, og du er meget snakkende, så prøv at give ham plads, så du ikke “snakker ham ihjel”, fordi du håber på, at han kommer til at snakke, jo mere du gør det. Her er det også godt at lave aktiviteter sammen.
Jeg nævner ikke film, fordi det ofte dræber al kommunikation. Nogle få gange kan det fungere, men ofte bliver man bare helt stille, mens filmen kører, og så kommer I ikke videre med noget at tale om.
Lav kortere besøg hos hinanden
I forhold til sleepover og meget tid sammen, kan du måske lave nogle “mindre” planer: Evt. mødes om søndagen og hygge sammen den dag, inden I følges hen til skolen. På den måde når det ikke at blive for lang tid. Udfordringen mens I er på efterskole er ofte, at der ikke er en mellemting. På skolen har I for lidt tid sammen, og hvis I tager med hinanden hjem en weekend, så er det måske alt for lang tid.
Det gode ved at tage hjem til hinanden en eller to dage er, at det giver endnu mere at tale om. I får mødt hinandens familier. Ser, hvad I hver især kommer fra. Tal om jeres forældre, hvilke ting I gør anderledes. Tal om søskende, grin af hvor tossede eller irriterende de er. Se hinandens hjem: Hvordan er det dér? Hvordan er I forskellige, eller hvordan er I ens? Der er mange ting at tale om, men gør det, mens I spiller et spil eller laver et eller andet aktivt, så I ikke sidder og føler, at I skal holde en samtale gående i flere timer.
Hvis han bor langt væk, kan du måske undersøge, om du har en ven/veninde/familie i det område, så du kan kombinere med et besøg. Det giver dig også en nødudgang, hvis du pludselig synes, at du har været der længe nok – så kan du tage videre til den næste aftale.
Du kan måske finde flere input i vores tema Kæresteliv.
Rigtig meget held og lykke med dig og din flirt.
Mange hilsner
Anja