Hvordan slipper jeg af med min voldsomme skyldfølelse?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har oplevet noget utroligt mærkeligt, og jeg kan ikke komme videre herfra. Jeg har en skøn kæreste, vi er lige flyttet sammen, og jeg elsker ham. Vi har været sammen i ni måneder.

For tre måneder siden var jeg til fest, og jeg blev ret fuld. Til festen følte jeg mig lidt ensom og malplaceret, og det endte med, at jeg ringede til min kæreste og gik i seng. Et par dage efter fik jeg en kæmpe klump i maven; jeg var lige pludselig i tvivl, om jeg havde været utro. Jeg har kørt festen igennem i mit hoved tusind gange, og jeg husker, at jeg gjorde nogle ting, jeg har skyld over: Jeg nævnte ikke, at jeg har en kæreste, jeg løj omkring, at en fyr havde fulgt efter mig, da jeg ringede fuld til min kæreste, og jeg flirtede også med nogle af drengene. Disse ting har jeg fortalt min kæreste, og han har tilgivet mig.

Men jeg er stadig opslugt af skyld, skam og frygt. Jeg er så bange for, at jeg har gjort noget mere, som jeg ikke kan huske, og jeg føler mig så skyldig. Det fylder alt, og jeg er nærmest ved at gå ind i en depressiv tilstand. Jeg føler ikke, at jeg er noget værd; jeg føler ikke, at jeg fortjener at gøre noget godt for mig selv; og jeg er så langt ude, at jeg overvejer om min eneste mulighed for at slippe for denne tunge skyld er at slå op med min kæreste.

Hvorfor har jeg denne skyldfølelse? Hvorfor er jeg så bange for, at jeg har gjort noget, jeg ikke kan huske? Jeg føler, at jeg burde være sikker på, hvad der skete den aften, at jeg burde vide det. Hvad er der galt med mig?

Hilsen den fortvivlede, 23 år

SVAR:

Kære fortvivlede kvinde!

Tak for dit brev. Det er nogle tunge tanker og følelser, du bokser med, og jeg kan godt forstå, at de trækker dig ned og gør dig meget ked af det. Her får du nogle af de tanker, jeg har fået ved at læse dit brev.

Følelse af skam og skyld

Nogle gange kan vi opleve at få en massiv og måske lidt diffus følelse af skyld og skam, når vi har følelser, som vi synes er forkerte, og som vi derfor ikke rigtig vil vedkende os. Jo mere vi forsøger at fortrænge disse følelser, jo mere kan de komme til at fylde i vores hoveder.

Jeg tænker, om nogle af de følelser opstod ved festen? Måske mærkede at du, at du var tiltrukket af de andre fyre; at du havde lyst til at være sammen med dem; og måske var det, fordi det skabte spænding i dig, at du digtede en spændende historie om en fyrs interesse i dig? Sådanne følelser og fantasier kan være meget svære at få til at passe med vores forestilling om et godt og lykkeligt forhold.

Kedsomhed i forholdet

Du skriver, at du har et godt og dejligt forhold til din kæreste. Det er jeg helt sikker på, at du har – og samtidig er det sådan, at selv i de allerbedste forhold kan der over tid snige sig kedsomhed, manglende spænding eller afstand ind. Det kan være svært for os at indrømme og erkende det midt i alt det gode, der også er.

Følelserne af kedsomhed og manglende spænding kan ligge og rumstere i os, uden at vi gør os det helt klart, og når vi fornemmer sådanne “forkerte” følelser, kan de fylde os med dårlig samvittighed, skam og skyldfølelse. Det får os til at forsøge endnu mere ihærdigt at skubbe dem væk og flygte fra dem – at fortrænge dem igen.

Din oplevelse fortæller dig noget

Du blev fuld til festen, og når man er det, er afstanden til de inderste og måske fortrængte følelser ikke så lang. Samtidig gør man måske ting, som man fortryder bagefter, fordi man ikke har de samme gode stopklodser, som man plejer at have.

De ting du faktisk gjorde ved festen – flirtede, fortiede at du havde en kæreste og fantaserede om en, der forfulgte dig – siger jo noget om, hvordan du har det. De siger, at du måske keder dig midt i alt det gode, du har med din kæreste; at du mangler spænding; at du måske har lyst til at gøre din kæreste lidt jaloux, så han vågner op og opdager dig igen. At jeres forhold måske er gået lidt i stå.

Brug følelserne godt

Det er fuldstændig normalt, at man har sådanne følelser, men det er selvfølgelig bedst, at vi ikke handler på dem, selvom vi har lyst. Til gengæld kan vi bruge dem til at komme i kontakt med os selv; finde frem til hvad der egentlig foregår derinde; stå ved de følelser vi har og finde ud af, hvad vi så vil stille op.

Når vi først tillader os selv at erkende, at det er sådan vi har det, og når vi minder os selv om, at det er normalt at have det sådan, så kan vi bruge de følelser til at sætte handlinger i gang, som kan tænde gnisten i forholdet igen – vække spændingen og forelskelsen igen.

Det kan jo være, din kæreste har det ligesådan, men at han også skammer sig over det og ikke rigtigt kan komme i kontakt med det. At han vil være glad for en snak om, hvordan I kan få jeres forhold fyldt op igen med sjov og kærlighed og spænding og alt muligt andet godt.

Mærk efter, hvad du mangler

Jeg tror ikke, du har været utro til festen, men jeg tror, at din frygt ved at opdage, at du godt kan have den lyst eller de tanker gør, at du nu oplever det, du gør. Det passer slet ikke ind i det billede, du har af dig selv og dit forhold til din kæreste, og derfor kommer tankerne i så overdreven en form.

Så, kære du: Jeg synes, det ville være allerbedst, at du bruger tid på at komme til bunds i, hvordan du har det, hvad du kunne tænke dig, og hvordan du ønsker, at dit forhold til din kæreste skal være. Det er ikke farligt at kigge ærligt på det, der forstyrrer, forvirrer eller skræmmer os – tværtimod. Og så tror jeg, det vil være godt at tale med din kæreste om det.

Hvis du synes, at det jeg har skrevet rammer helt ved siden af, så skriv endelig til os igen. Så prøver vi en gang til. Du skal ikke gå alene med det!

De bedste hilsner
Eva