Hvordan skal man være sammen som kærester?
Kære adamogeva
Jeg er en pige på 14 år og har haft en kæreste (han er også 14 år) i snart tre uger. Vi ser ikke hinanden så tit, selv om vi bor tæt på hinanden, og når vi så endelig er sammen, så føles det bare mærkeligt.
Vi holder ikke i hånden eller noget, og jeg har svært ved at skrive og sige sådan noget, man siger/ skriver til sin kæreste. Er det normalt?
Hilsen anonym pige.

SVAR:
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Det er helt almindeligt, at du tænker over, hvordan I er sammen som kærester.
Ingen normal måde
Først vil jeg sige, at der ikke er én bestemt måde, som er “den normale måde” at være kærester på. I er begge 14 år gamle, og jeres forhold er stadig nyt. Det tager tid at lære hinanden at kende som kærestepar.
Nu ved jeg ikke, om I har kendt hinanden i længere tid og var venner, inden I blev kærester? Venskab er ofte et godt udgangspunkt for et trygt kæresteforhold, hvor I kan slappe af og nyde hinandens selskab.
Ideer
• Det er altid godt at mødes, men du kan også skrive til ham og spørge, om han har haft en god dag i skolen.
• Du kan spørge ind til hans fritidsinteresser.
• Fortæl noget fra din egen dag.
• Del både gode og mindre gode ting.
• Lad ham vide, at du tænker på ham, og gerne vil mødes med ham.
• Hvis du har lyst, kan du foreslå et helt konkret tidspunkt og sted, I kan mødes og gå en tur sammen.
Er du forelsket?
Prøv at mærke efter, om du er forelsket, og om du føler dig tiltrukket af din kæreste. Har du lyst at holde ham i hånden? Hvis det fortsat virker mærkeligt, når I er sammen, skal I måske overveje, om det er bedre, at I bare fortsætter som venner. Så kan I se, om det senere udvikler sig til et kæresteforhold igen.
Måske kan du få noget ud af at læse et svar til en anden: Min kæreste og jeg er generte og tør ikke snakke sammen.
Prøv også at kigge i vores artikler Plusser ved at vente med at få en kæreste og Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Du kan også surfe lidt på siden og se, om der er noget, du kan bruge. Jeg ønsker dig held og lykke med kærligheden.
Kærlig hilsen
Mette