Hvordan kommer jeg til at gå hos en psykolog?
Hej
Jeg skriver her, fordi jeg har brug for et godt råd, og jeg ved ikke, hvor jeg ellers skal gå hen. Jeg går på efterskole og har været igennem en hel del selvudviklingsarbejde i løbet af året. Det har sat gang i en masse tanker og oplyst nogle ubearbejdede ting fra fortiden. Derfor har jeg nu et brændende ønske om at starte til psykolog. Helts en kristen en, da Gud betyder meget for mig. Jeg vil så gerne prøve at snakke med en professionel og få bearbejdet nogle ting fra min barndom, der ikke var rare.
Men. Der er altid et men. Mine forældre har ikke ret mange penge, og jeg ved, at det koster mange penge at gå til psykolog. Så jeg tør ikke spørge. Men på den anden side føler jeg også, det er min ret, og at jeg burde spørge. Det kunne jo være, vi kunne finde en løsning. Kan man ikke få tilskud eller en henvisning fra lægen?
Jeg overvejer at tage fat i min kontaktlærer på efterskolen og snakke med hende om mit brændende ønske, men jeg synes, det er svært, da både psykolog og økonomi er nogle meget tabubelagte emner for mig.
Hvad skal jeg gøre? Hvor skal jeg starte? Eller skal jeg prøve noget helt andet som at snakke med nogen i min kirke? (Det er bare ikke den løsning jeg brænder for, men jeg ved mine forældre ville foreslå noget lignende.)
Der er også den detalje at jeg skal på en ny efterskole i en helt anden by efter sommerferien, men jeg tænker, det må være muligt at finde en psykolog i den by og gå der samtidigt med efterskolen.
Knus den fortvivlede pige .
PS: Min største drøm er at blive psykolog en dag, så det er endnu en grund til, at jeg gerne selv vil prøve det.

SVAR:
Kære fortvivlede pige
Jeg kan godt forstå, du føler dig fortvivlet. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at hjælpe dig og vejlede dig i den rigtige retning.
Ikke alene
Du skal vide, at du langt fra er den eneste, der i sine teenageår oplever, at der er episoder og oplevelser fra barndommen, der skal arbejdes med. Særligt på efterskole er der mange, der på en måde finder sit eget jeg eller genopdager, hvem de ønsker at være. Det kan sætte gang i mange tanker omkring ens barndom. Det er virkelig sejt og flot, at du selv er kommet frem til, at du har brug for professionel hjælp til at bearbejde noget af alt det.
Kristne psykologer
Først vil jeg prøve at besvare nogle af dine spørgsmål angående psykologer, priser, osv. Det er svært for mig at give dig konkrete eksempler på kristne psykologer, da jeg ikke ved, hvor i landet du bor, eller hvor du skal gå på efterskole efter sommerferien.
Det er rigtigt, at det er dyrt at gå til psykolog. Har du og dine forældre sygeforsikring, kan der gives tilskud til samtaler hos en psykolog. Så vidt jeg har forstået, kan du gå til din egen læge og få en henvisning til en psykolog.
Det er ikke nødvendigt med en henvisning, men hos lægen kan du få en liste over psykologer tæt på dig, hvor der også gives tilskud fra sygeforsikringen. Det er nemlig ikke hos alle psykologer, der gives tilskud. Du kan ikke være sikker på, at der på denne liste findes kristne psykologer. Jeg kan sagtens forstå, at du har et ønske om at gå hos en psykolog, der deler samme kristne livssyn som dig. Det betyder ikke, at en ikke-kristen psykolog ikke er i stand til at give dig god vejledning og er dygtig til sit arbejde.
Online-samtaler
Et alternativ kan være at gå til online-/video-samtaler hos en psykolog. Hos organisationen We Care kan du meget hurtigt blive tilknyttet en psykolog til video-samtaler. En fordel ved dette er, at du ikke skal tænke over, om psykologen er tæt på dig eller ej, og du sparer tid og penge på transport. En anden fordel er, at det er billigere end at møde fysisk op hos en psykolog, og der gives stadig tilskud fra sygeforsikringen. Igen her gør det sig gældende, at du ikke er garanteret at komme i kontakt med en kristen psykolog.
Brug evt. en terapeut i stedet
Et andet alternativ kan være at gå hos en terapeut. Terapeuter findes over hele landet, og der findes både kristne og ikke-kristne terapeuter. En fordel ved at gå hos en terapeut er, at det er billigere end at gå hos en psykolog. Til gengæld gives der ikke tilskud fra sygeforsikringen. Du kan se vores liste over professionelle, der tilbyder samtaler. Måske er der en i nærheden af din nye efterskole.
Hjælp til samtalen med forældre
Måden, du skriver på, får mig til at tænke, at du finder det svært at snakke med dine forældre­­­ om, at du gerne vil gå til psykolog. Du kan sætte dig ned med dem og fortælle, hvordan du har det, og hvilke ønsker du har.
En anden måde at gribe det an på kan være at snakke med din kontaktlærer eller en anden lærer på din efterskole, som du er tryg ved. Denne voksne kan enten hjælpe dig med at snakke med dine forældre eller måske endda snakke med dem for dig. På den måde kan du opleve ekstra støtte i en situation, der kan være svær.
Hold fast i dit ønske
Jeg tænker, at det er vigtigt at holde fast i, at du gerne vil gå hos en professionel. Som du selv skriver, er dit ønske ikke at gå til samtaler hos en fra din kirke. Til gengæld er der måske nogen i din kirke, som kender kristne terapeuter eller psykologer tæt på, hvor du bor. Du og dine forældre kan spørge andre i kirken til råds, hvis I ikke selv kender til nogen.
Dine forældres ansvar
Til slut vil jeg skrive til dig, at dine forældres og din families økonomi i sidste ende er dine forældres ansvar. Jeg synes, det er godt, du er bevidst omkring, at det kan være dyrt at gå hos en psykolog, men ansvaret for at finde de penge og få økonomien til at gå op ligger hos dine forældre. Jeg ved, det kan være svært at hvile i, men jeg vil opfordre dig til at prøve.
Jeg vil ønske dig alt det bedste fremover.
Venlig hilsen
Josefine Kirstein Juhl