Hvordan kan jeg overbevise min kæreste om, at jeg stoler på ham?

Vis spørgsmål

Hvordan overbeviser man en kæreste om, at man stoler på ham igen?

L, 16 år

SVAR:

Hej L

Først og fremmest vil jeg gerne sige tak til dig, fordi du har valgt at skrive til os. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig et godt og brugbart svar.

Knæk på tilliden

Ud fra dit korte spørgsmål læser jeg, at du og din kæreste måske har været igennem en lidt turbulent periode. Jeg læser det i hvert fald, som om der er sket noget, som kan have haft dårlig indflydelse på tilliden imellem jer.

Jeg kender ikke jeres historie, så derfor vil jeg prøve at besvare dit spørgsmål ved at svare mere generelt om, hvordan man kan skabe tillid i et parforhold.

Ærlighed er vejen frem

Noget af det allervigtigste for et godt parforhold er ærlighed. Det er vigtigt, at du er ærlig overfor din kæreste, og at din kæreste også er ærlig over for dig.

Hvis din kæreste fx oplever, at du siger én ting, men egentlig føler eller gør en anden ting, skaber det mistillid. Derfor er ærlighed den bedste vej frem.

Konflikthåndtering og sårbarhed

En anden ting, du kan gøre for at øge tilliden imellem jer, er at tage hånd om konflikter, inden de vokser sig for store. En god måde at tage hånd om konflikter på kan være at sige til din kæreste: “Når du gør (X), føler jeg (Y).” På den måde undgår du at fordømme, hvad din kæreste gør, men du kan samtidig være ærlig om, hvad det får dig til at føle.

Det virker måske ikke, som om konflikthåndtering kan øge tilliden imellem jer, men det er en tillidserklæring fra din side, når du lukker din kæreste ind i dine følelser. Det kræver tryghed og tillid at gøre sig selv sårbar og fortælle om de følelser, man har indeni.

Du kan læse mere i vores artikel Konflikter i parforholdet.

Åben kalender

Du kan også vise din kæreste tillid ved at give din kæreste adgang til din kalender. Du kan være ærlig og åben om, hvem du skal være sammen med, hvornår og hvad I skal lave. Du behøver ikke at forvente den samme åbenhed fra din kæreste. På den måde kan du være et forbillede for din kæreste i, hvordan I kan vise hinanden tillid.

Vis tillid frem for at overbevise

I dit spørgsmål bruger du ordet “overbeviser”. Jeg tror ikke, du kan overbevise din kæreste om, at du stoler på ham igen. Men over tid kan du vise din kæreste, at der er tillid imellem jer. Tillid kan være svært at bevise, men der er mange måder at vise tillid på.

Jeg håber, jeg har svaret ordentligt på dit spørgsmål, og at du kan tage noget med herfra, som du kan bruge til noget.

Jeg ønsker dig alt godt fremover.

Med venlig hilsen
Josefine Kirstein Juhl