Hvid belægning på klitoris – kan det skyldes svamp?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg skriver til jer, da jeg den seneste uge har haft ubehag i underlivet. Det skal siges, at jeg har haft en forøget kløen dernede i lidt over en måned.

Her for nogle dage siden fandt jeg så ud af, at jeg har fået et sår på klitoris, samt der var en hvid belægning rundt om klitoris.

Har også haft øget hvidt, tykt udflåd i nogle uger.

Hvad kan det skyldes?

Jeg tænker selv, det kan være svampeinfektion, men jeg har ingen smerter ved vandladning eller svie. Det klør bare en del.

Da jeg så mig spejlet, var det kun på klitoris, jeg havde hvid belægning. Selve skeden og skamlæberne så normale ud.

Kan der alligevel være tale om svamp? Også selvom det kun er på klitoris?

Håber I kan give mig svar på mine spørgsmål.

Tak på forhånd!

L, 20 år

SVAR:

Kære L

Det lyder meget sandsynligt som en svampeinfektion. Jeg ved ikke, om du allerede har forsøgt at behandle det? Man kan købe noget på apoteket uden recept.

Gå til læge

Du har haft det længe, og det lyder meget generende, så jeg synes, du skal gå til din læge og få det vurderet og få noget for det.

Du kan læse mere om svamp i artiklen Svamp

Bedste hilsener
Anne Kathrine