Hvad sker der ved at tage to fortrydelsespiller i samme cyklus?
Hej.
Hvad sker der, hvis man tager to fortrydelsespiller i én cyklus? Det har jeg nemlig været nødt til.
Jeg burde få min menstruation om 8 dage og har taget en fortrydelsespille i dag og for 11 dage siden. Hvor længe kan min menstruation være forsinket?
S, 17 år

SVAR:
Kære S
Tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne svare dig, så godt jeg kan.
Fortrydelsespiller
Du skriver, at du har været nødt til at tage to fortrydelsespiller i samme cyklus.
Det er ikke farligt at tage mere end én fortrydelsespille i samme cyklus, men det anbefales ikke, da du på den måde får store mængder hormon og kan opleve en del bivirkninger. Fortrydelsespiller kan give bivirkninger som kvalme, svimmelhed, træthed og menstruationssmerter, og hvis man tager flere i samme cyklus, kan bivirkningerne blive mere udtalte. Desuden er der større risiko for blødningsforstyrrelser og pletblødninger.
Derfor kan du godt opleve, at din menstruation er forsinket, men præcis hvor længe, tør jeg ikke sige. Du kan også opleve, at der kommer pletblødninger efter din menstruation, og at din næste cyklus bliver anderledes end den plejer at være.
Behov for prævention
At du har haft brug for to fortrydelsespiller, får mig til at tænke på, at du måske kunne have gavn af at tale med din læge om, hvilken slags prævention der ville være god for dig, så du ikke får behov for fortrydelsespiller fremover.
Samtidig kan jeg heller ikke lade være med at tænke på, at du er ung og formentlig er et sted i dit liv, hvor du ikke ønsker at blive gravid. Og selvom du bruger prævention eller fortrydelsespiller, er der alligevel en mulighed for at blive gravid, når du har sex.
Er du klar?
Derfor har jeg lyst til at give dig en kærlig opfordring til at overveje, om du er klar til sex med de følger, det kan have for dig.
På AdamogEva.dk tror vi på, at sex hører til i ægteskabet, sådan som der står i Bibelen. I ægteskabet lover vi hinanden at passe på hinanden og være der for hinanden – og i ægteskabet er der en tryg ramme omkring sexlivet, hvor en graviditet kan opstå, og et barn vokse op.
Hvis du har lyst, kan du læse mere i vores artikler Værd at vente på og 10 gode grunde til at vente med sex.
Jeg håber, jeg har givet dig svar, du kan bruge.
Du er altid velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen
Anette