Hvad er det for en kødklump, jeg har i min skedeåbning?

Vis spørgsmål

Har en form for kødklump i min skedeåbning (3 cm nede i sexhullet). Jeg kan se den og har haft den siden, jeg lige kan huske, tror jeg. Den er ikke vokset, men er det normalt, at der er en kødklump dernede?

Der kommer udflåd ud fra hullet, men den har spærret “indgangen” de der 3 cm nede. Kan nemt se den og er bange for, det ikke er normalt.

Pige, 15 år

SVAR:

Kære pige

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan sagtens forstå, du undrer dig lidt over, hvordan din krop er indrettet – det er sundt at gøre det!

Jomfruhinden

Som jeg læser din beskrivelse, lyder det som din jomfruhinde, du kan se – den hedder “hymen” på lægesprog. Nogle kalder den kønskrans eller mødom. Den skal være der – især hvis du stadig er jomfru (ikke har haft en penis oppe i skeden).

Du kan prøve at google “hymen”, så kommer der nogle gode billeder frem af, hvordan den kan se ud. Du kan evt. også prøve med et spejl mellem benene – så kan du nemmest se din skede.

Du kan også læse mere i vores artikler Pigens kønsorganer og Værd at vide om skeden.

Gå evt. til læge

Hvis du ikke synes, det ligner noget på billederne, vil jeg anbefale dig at gå til din læge og få hende til at kigge på det. Det er nemmere at udtale sig om, hvis man har set det. Vi er alle skabt forskelligt, og skeder kan godt se meget forskellige ud og stadig være helt normale. Faktisk har mange lidt “flappet” hud inde i skedekanalen, som er helt normalt.

Jeg håber, du kan bruge mit svar – ellers gå til din læge eller skriv endelig igen.

Venlig hilsen
Lisbet Gonge Due