Hvad er den hudsnor, den hænger ud af min skede?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har kigget med et spejl nede i min skede, men pludselig så jeg en slags hudsnor, som hang ud. Jeg har ikke mistet min mødom.

Vi har noget i skolen om, at vi skal skrive om vores liv helt fra, da vi var små, så jeg læste i Barnets Bog. Der havde min mor skrevet, at første gang jeg var til læge, var der også noget der hang ud af min skede. Så det kan da ikke være noget, der er sket fornylig?

Jeg har ikke rigtig lyst til at snakke med min mor om det, ved I hvad det er? Jeg har læst rundt her på siden; der snakker I om jomfruhinden, men siden jeg har åbenbart har haft den, siden jeg var så lille, så kan det da ikke være det?

Jeg håber på svar:) Hilsen S, 15 år

SVAR:

Kære S

Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Som kvinde og som jordemor bliver jeg glad på dine vegne over, at du har lyst til og mod på at udforske din egen krop og blive kendt med den.

Det er vigtigt at være ven med sin krop, både når du engang skal til at dele den seksuelt med et andet menneske, og når du måske skal føde og blive mor. Ikke mindst er det sundt at kende sin krop og acceptere den som en del af dig og den, du er.

“Hudsnor” ud af skeden

Du skriver, at du ser en “hudsnor” hænge ud af skeden, og at du er i tvivl, om det kan være din jomfruhinde, og om “snoren” mon har været der, helt fra du var nyfødt. Jeg har svært ved at svare på, hvad det er. Oftest vil jomfruhinden ikke kunne ses udvendigt fra, men du kan godt se den, hvis du skiller dine kønslæber og kigger et par centimeter ind i skeden. Den ser ud som en ruflet hudfold hele vejen rundt i skeden og dækker altså ikke hele skedeåbningen, som man ellers kan få indtryk af, at en hinde burde gøre. Derfor kalder man den oftest for kønskransen.

Hos mange piger går jomfruhinden i stykker, før man har sex første gang. Det kan fx ske ved brug af tampon eller ved sport. Hvis den er revnet hos dig, kan det muligvis godt være en del af den, du ser.

Hvis ikke “snoren” generer dig i det daglige, tænker jeg ikke, du behøver at bekymre dig om den. Men hvis du vil være helt sikker på, om alt er som det skal være, vil jeg anbefale dig at gå til din læge og få ham eller hende til at undersøge dig. Hvis det er en lille del af din jomfruhinde, der har revet sig løs og hænger ud, vil lægen kunne vejlede dig i, om den kan og bør fjernes, eller om den bare skal have lov at være der som en unik del af dig.

Tal med din mor

Du fortæller, din mor har skrevet om dig, at da du var lille, talte hun med lægen om, at hun så noget omkring din skede, hun var i tvivl om, hvad var. Hvis jeg var din mor, ville jeg blive glad, hvis du kom og spurgte ind til det og havde lyst til at dele dine tanker med mig. Jeg forstår godt, hvis det kan være lidt grænseoverskridende og privat at snakke om den slags.

Men husk, at din mor ikke bare er din mor, hun er også kvinde. Hvis I ellers har et godt forhold til hinanden, vil I kunne få meget ud af den slags samtaler både nu og senere i livet. Du kan fx starte med at sige, du har læst om lægebesøget i bogen og er nysgerrig på, hvad lægen fandt ud af dengang.

De bedste hilsner fra
Louise