Hjælp til venskab med dreng og hvordan min krop hurtigt kan blive udviklet

Vis spørgsmål

Der er en dreng, jeg har skrevet med i lang tid. Vi sender hjerte-smileyer til hinanden, men jeg mener det ikke på “kan-lide-dig” måden. Men her for et par dage siden har jeg fundet ud af, at han godt kan lide mig på kæreste-måden, men det kan jeg ikke. Han snakker også hele tiden om mig derhjemme hos ham.

Hvordan skal jeg sige, at jeg ikke kan lide ham på kæreste-måden men kun som venner?

I skolen, når vi skal klæde om, har jeg lagt mærke til, at alle har bryster og er tynde. Men jeg har ikke bryster og er heller ikke så tynd, derfor har jeg ikke så meget lyst til at klæde om, fordi jeg føler mig udenfor. De fleste af pigerne har fået deres menstruation, men det har jeg ikke, og jeg synes, jeg er den sidste, der får det.

Hvad skal jeg gøre?

I, 13 år

SVAR:

Kære I

Hvor er det dejligt, du skriver. Det er en ret svær situation at stå i. Det kan jeg virkelig godt følge dig i.

Forelsket

Når en dreng bliver forelsket, prøver han at finde alle de tegn ved den pige, han er forelsket i, der kan vise ham, at forelskelsen måske er gengældt. Og jeg er sikker på, som du skriver, at de hjerte-smileyer helt sikkert har gjort, at han har følt sig sikker i, at du også er forelsket i ham. Jeg kan godt forstå ham. Men jeg kan også godt forstå dig. Du har ikke lige tænkt over, at det kunne tolkes anderledes, og det er fair nok. Nu er du blevet den erfaring rigere, men derfor er det alligevel svært at være i den situation. Jeg tænker, det bedste du kan gøre er at fortælle ham, hvordan du har det, og hvorfor du har gjort, som du har. At det ikke var fordi, du synes, I skulle være kærester, men at det var ment som venskabelig kærlighed.

Venskabet

Det kan godt være, han bliver ked af det, og måske går jeres venskab i stykker. Det er helt naturligt, for det kan være svært at skrive sammen, hvis man er forelsket, og man ved, det ikke er gengældt. Måske efter noget tid kan jeres venskab blive bygget op igen, men det er ikke sikkert. Måske kan I stadig være venner, og det er bare super fedt og vildt skønt, hvis det kan lade sig gøre. Det hele afhænger meget af, hvad han tænker og føler om det. Han kan sagtens tænke, at det er svært at være venner. Det kan også være, du synes, det er svært at skrive med ham, fordi du bliver i tvivl om, hvordan han tolker dine sms’er.

Få snakket sammen

Jeg håber, I finder den rigtige løsning sammen. Vejen frem tænker jeg er, at I får snakket sammen. Får fortalt hinanden, hvordan I har det. Får snakket med hinanden, om I stadig kan være venner. Tiden efter vil føles meget mærkelig. Det er ikke nemt at snakke sammen. Det er det heller ikke for nogen på 20, 30 eller 40 år. Men jeg håber, du får modet og har lyst til at snakke med ham, for det er ofte det, man kommer længst med.

Kroppen

Mellem 11 og 15 års-alderen sker der rigtig meget med kroppen, og udviklingen sker på forskellige tidspunkter. Nogle piger vil være de første, der udvikler deres krop, mens andre piger vil være de sidste. For de piger, der er de første, kan det virkelig være svært, fordi ingen andre har det på samme måde. Det er også svært for dem, der er de sidste, fordi man gerne vil ligne de andre. Jeg kan virkelig godt følge dig i, at det er irriterende at være en af de sidste. Men det skal nok komme; det lover jeg dig. Vi er alle skabt forskelligt, og dermed har vi forskellige kroppe. Nogle er tynde, andre tykke. Men det er ikke det, der tæller. For vi er alle værdifulde. Du er værdifuld, og din krop er smuk, som den er lige nu. Du vil opleve, at din krop de næste mange år vil ændre sig, fordi kroppen er ved at udvikle sig fra pige til kvinde.

Tidens trend

Lige nu er der meget fokus på i medierne, at vi ikke skal ligne Barbie-dukker. Vi skal ligne dem, vi er. Ikke have for meget sminke på, ikke være super slanke, men være lige den man er og have det godt med det. For når vi har det godt med det, så ændres vores sind, og vi bliver interessante at være sammen med. Og det er der faktisk en masse godt og befriende i!

På hjemmesiden har vi nogle artikler om det at være i puberteten – måske kan du få noget ud af at læse dem:
Fra pige til kvinde
Den første menstruation
Gode venner

Du er velkommen til at skrive igen, hvis du gerne vil have uddybet noget. Tak fordi du skrev.

Med venlig hilsen
Lene