Føler mig stadig tyk trods vægttab - er det en spiseforstyrrelse?
Hej A&E. Tak for andre råd igennem tiden... Jeg er desværre igen kommet lidt i problemer.
Jeg har de sidste 2 måneder tabt mig i alt 6 kg. Jeg spiser ikke morgenmad og frokost. Prøver så vidt muligt at spise så lidt som jeg overhovedet kan. Min hofte er begyndt at stikke ud, og ribbenene er kommet lidt frem. Hvordan kan jeg stadig føle mig tyk?
Jeg tæller kalorier hver dag for at være sikker på, at jeg indtager så lidt som muligt! Er det en spiseforstyrrelse? Hvis ja hvad skal jeg gøre? Mine forældre har lidt mistanke, men tror ikke, de er til nogen hjælp ...
På forhånd tak!
M, 16 år

SVAR:
Kære M
Er der tale om en spiseforstyrrelse? Ja, det tror jeg, der er. Grunden til at vi kan kalde det en forstyrrelse er, at du selv fortæller, at du er blevet tynd, men du føler dig tyk. Hofterne stikker ud og ribbenene er også kommet til syne. Sådan ser en meget tynd krop ud. Når du så fortæller, at du FØLER dig tyk, ja, så handler det ikke længere om den ydre krop.
Uanset hvor meget, du taber dig, så vil du stadig FØLE dig tyk
Derfor skal vi tage fat et andet sted. Ca. 40 cm. længere oppe. Inde i dit hoved kører der en masse tanker, og dem skal der arbejdes med. Når du tænker lidt tilbage, er der så sket noget i jeres familie eller i dit personlige liv, som har slået dig ud af kurs? Har du mistet nogen, er der noget, du er bekymret for eller utryg ved? Det behøver ikke at have noget som helst med kilo at gøre. Det har det sjældent.
Opsøg en du kan tale med
Et eller andet gør, at du ikke kan lide dig selv, ikke synes du er god nok eller ikke har fortjent at være glad og lykkelig. Det ville være rigtig godt, hvis du kunne tale med nogen om det. Gerne en voksen. Er der mon en lærer, en studievejleder, en præst, en skolepsykolog eller lignende til rådighed?
Det er vigtigt, at I prøver at kigge grundigt rundt i din historie lige nu. Hvad er det, der gør dig ked af det. Måske kan du ikke lige se, hvad det er med det samme, men giv det lidt opmærksomhed.
Der er rigtig mange ting, der kan fremprovokere en spiseforstyrrelse. Svigt fra en veninde, skilsmisse, flytning, ny skole mv.
Søg hjælp - jo før, jo bedre
Jeg tror ikke, jeg kan svare grundigt nok her i en mail, men jeg vil ønske for dig, at du vil søge hjælp til at få talt om det, der rører sig i dit liv, så du ikke bliver ved med at tabe dig, for det hjælper INTET på dine problemer, det skaber kun nye.
Prøv stille og roligt at tage lidt mere mad til dig uden at begynde at fokusere på, hvor sundt eller usundt det er. Spis lidt og så sæt mere fokus på at tale med nogen om problemerne.
Hvis du går alene med dine problemer, så risikerer du, at problemerne vinder over dig. Problemer skal tales ihjel. De kan ikke sultes ihjel, men det kan du.
Kære M, tal med nogen om alt, hvad du undrer dig over i dit liv. Så er jeg sikker på, at problemerne stille og roligt løser sig. Flyt fokus fra maden. Den skal ikke være en del af dine problemer. Mad er kun til at overleve på, den kan ikke løse problemer.
Læs også svar til en anden med spiseforstyrrelser:
Spiseforstyrrelse tilbage - har I nogle råd?
Kærlig hilsen
Anja