Er røde knopper på penis noget farligt?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg er en dreng på 15 år, og jeg har en kæreste, som jeg forholdvis tit er seksuelt sammen med. Vi begyndte på det for en måneds tid siden.

Efter jeg har været sammen med hende, fik jeg nogle røde knopper på penishovedet og hvide knopper under penishovedet (de hvide knopper havde jeg inden). Det er rødt og svier og til tider klør.

Jeg er bange for, at det er noget slemt, men samtidig tør jeg ikke sige det til min mor. Hvad skal jeg gøre?

J, 15 år

SVAR:

Hej J

Jeg kan forstå, du har fået nogle røde knopper på penishovedet, som klør og svier. De er kommet, efter du har haft sex med din kæreste. Der ud over har du nogle hvide knopper, som har været der hele tiden. Du er bange for, at det er noget slemt, men du tør ikke spørge din mor om det.

Det er ikke farligt

Jeg tror bestemt ikke, det er noget slemt! De hvide knopper er helt almindelige og ufarlige (talgkirtler/pabler/hårsække). De fleste har dem.
Når sex er nyt for dig, kan de røde knopper skyldes friktion. Det kan fx ske, hvis din kæreste ikke er våd nok under samlejet. Så føles det ubehageligt. En del piger har svært ved det seksuelle (specielt i en ung alder), fordi de ikke er trygge og afslappede i det seksuelle forhold. De er simpelthen ikke klar til det – modsat os drenge, som føler os klar på få sekunder.

God sex er værd at vente på

Hvis man vil have god sex, er det vigtigt, man som mand sørger for, at ens partner er afslappet og har det behageligt. I skal være trygge ved hinanden. Du skriver, at du er 15 år. Personligt synes jeg, det er tidligt at have sex. Sex er det mest intime, du kan dele med et andet menneske. Det er noget ganske specielt, og jeg tror, det er vigtigt at være i et gensidigt forpligtende forhold for at kunne have rigtig god sex. Det kræver, at man lærer hinanden godt at kende, og at man lægger meget tid og mange ressourcer i forholdet.

Jeg tror derfor, løsningen er at tale med din kæreste. Snak om, hvor jeres grænser går; skab en god relation gennem samtale og lær hinanden at kende. Pas på hinanden! God sex kommer som gevinst af det.

Andre årsager til røde knopper

Der er nogle andre mindre oplagte ting, som kunne give de røde knopper. Det er allergi (over for latex i kondomer), kønssygdom eller dårlig hygiejne. Hvis knopperne ikke forsvinder i løbet af en uges tid (måske er de allerede er forsvundet?), skal du søge læge.

Hvis du føler, du er gammel nok til at have sex, må du også være gammel nok til at tage konsekvenserne af det – dvs. snakke med din mor eller en læge om de problemer, der kan opstå i forbindelse med sex. Det er et ansvar, der følger med.

Der findes mange andre svar om både røde og hvide knopper på AdamogEva.dk. Du kan fx læse dem her:
Er de kløende, røde knopper en kønssygdom?
Hvide knopper på penis – hvad sker der med mine underdele?

Jeg håber, det var svar på dine bekymringer. Hvis du ikke føler, det var fyldestgørende, eller der er dukket nye spørgsmål op, må du endelig skrive igen!

Mvh Jonas