Er min skedeåbning for lille til at bruge tampon?

Vis spørgsmål

Hej, jeg har et problem. Jeg vil gerne begynde at bruge tampon. Jeg har aldrig haft noget "deroppe" før. Jeg har researchet helt vildt meget, og jeg har prøvet alt. Jeg har hørt, at det godt kan være svært første gang, man prøver, og alt det med, at man skal slappe af.

Mit hul er meget lille, når jeg har set det i et spejl. Jeg kan ikke helt forklare det, men det er som, om, at når jeg prøver at presse tamponen ind mod mit hul, så går huden bare med indad. Det giver ikke mening, men altså tamponen kommer ikke ind i hullet, det er som om den har en for stor diameter, selvom det er de mindste. Men jeg tror ikke at det er meningen at man skal presse vildt hårdt, før den kommer ind i hullet. Det ville være ubehageligt.

Men ja, når jeg prøver at presse tamponen mod mit hul, er det bare, som om man presser den mod fx ens armhule. Den kommer ind i noget hul. Dog ved jeg at der er et hul, for jeg har set det. Jeg har godt hørt om en slags sygdom, hvor man har et for lille hul eller noget. Jeg kan heller ikke få en lillefinger derind, selvom jeg prøver. Det føles også meget ubehageligt, når jeg prøver.

E, 14 år

SVAR:

Kære E

Tak for dit spørgsmål.

Jeg tror bestemt ikke, du har nogen sygdom, som gør din skede lille – heller ikke selvom du ikke kan få en lillefinger ind; det må du ikke være bekymret for.

Kønskrans

Jeg tror, at det som generer dig, er din jomfruhinde, og det er den du mærker, når du skriver, at huden bare går ind. Jeg vil anbefale dig at læse denne artikel: Værd at vide om skeden.

Øv dig under menstruationen

Du skriver ikke, om du øver dig i at bruge tampon, når du har menstruation, men det er vigtigt, at du har menstruation, når du prøver – ellers vil det være helt umuligt for dig. Blodet fra menstruationen virker som “smørelse”, og derved bliver det nemmere. Det må aldrig blive ubehageligt, når du øver dig.

Vent et par år

Mange piger i din alder har svært ved at bruge tampon, og jeg vil foreslå dig at vente nogle år, før du prøver igen – så tror jeg, det vil blive lettere for dig. Du kan måske også få noget ud af at læse svaret Hvordan kan jeg lære at bruge tampon?

Håber det hjælper dig videre, ellers er du velkommen til at skrive tilbage til os.

Kærlig hilsen
Else