Er min lave vægt årsag til, at jeg ikke får menstruation?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har nu ikke haft mens i 8 uger, og det er 7 uger siden, jeg havde sex. Jeg har taget en test for to uger siden, men den var negativ.

Jeg har i sidste uge haft brunt udflåd i næsten to uger. Hvorfor får jeg ikke mens?

Jeg er svært undervægtig, da jeg vejer 40 kg og er 168 cm høj; kan det spille en rolle?

Mvh pige, 16 år

SVAR:

Kære pige

Tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne svare dig, så godt jeg kan.

UDEBLEVEN MENSTRUATION

Du skriver, at du ikke har haft menstruation i otte uger. Jeg ved ikke så meget om dig og ved derfor heller ikke, om din menstruation plejer at komme regelmæssigt. Eller om du bløder lige meget fra gang til gang? Nu ved jeg ikke, hvor meget udflåd, du har haft, men måske er det brune udflåd den menstruation, du skulle have denne gang. Du kan læse mere om det i vores artikel: Menstruationen udebliver – mulige årsager.

Det er rigtig fint, at du allerede har taget en graviditetstest, og jeg synes, du skal tage en igen, da en graviditetstest ikke altid viser et positivt resultat, hvis den tages meget tidligt i graviditeten. Hvis du tester igen, vil jeg anbefale dig at gøre det om morgenen, da urinen er mest koncentreret på det tidspunkt.

VÆGT OG MENSTRUATION

Det er meget sandsynligt, at din vægt har betydning for din menstruation. Har du tabt dig på det sidste, eller har du gennem længere tid været undervægtig? Vægttab og lavt BMI har indflydelse på menstruationscyklus og kan have den konsekvens, at cyklus går helt i stå, så der ikke kommer ægløsning og dermed heller ikke menstruation. Måske er det din lave vægt, der er skyld i, at din menstruation ikke er kommet.

Jeg bliver meget bekymret for dig ved at læse, at du er så langt nede i vægt. Uanset om du er spinkel af bygning, vejer du alt for lidt, og en så lav vægt er farlig for din krop. Jeg kender ikke din situation, men jeg håber, der er nogle voksne omkring dig, som du har tillid til, og som kan hjælpe dig. Måske er du allerede i et professionelt forløb, men hvis ikke er det ekstremt vigtigt, at du får tid hos din egen læge snarest, så I kan snakke sammen om, hvilken hjælp du har brug for lige nu.

VENT MED SEX

Jeg hører en bekymring i dit spørgsmål: Bekymringen for at være gravid. Det forstår jeg godt. Det er ikke det, man drømmer om som 16-årig, og jeg tror ikke, din meget undervægtige krop ville kunne holde til en graviditet. Men når du har sex, er der en mulighed for, at du bliver gravid. Selv med prævention findes den mulighed. Er du villig til at løbe den risiko? Og hvad med din partner? Har I snakket om, at du kan blive gravid?

Sex er dejligt, men når vi har sex, giver vi meget af os selv til et andet menneske og bliver sårbare. Og særligt i den periode, hvor du er i livet lige nu, sker der meget med både din krop og din psyke. Sex kan derfor – udover at medføre en graviditet – efterlade dybe sår på sjælen, fordi du har givet noget af dig selv og åbnet dit allerinderste for et andet menneske. Derfor vil jeg absolut opfordre dig til at vente med sex, til du er ældre og samtidig i et forhold, hvor du er helt tryg, og hvor I har lovet hinanden at blive sammen og passe på hinanden, uanset hvad der sker.

Jeg vil opfordre dig til at læse artikler og svar i vores tema Teenager og sex.

Jeg håber, mit svar giver mening for dig, og du kan bruge det til noget. Du er altid velkommen til at skrive igen.

Jeg ønsker dig det bedste.

Kærlig hilsen
Anette