Er jeg blevet gravid af at onanere?
Jeg har onaneret, og så er jeg nervøs for, at jeg er blevet gravid, fordi jeg plejer at få min mens samme tid som min mor og søster men har ikke fået den. Så jeg er vildt bange for, at jeg er gravid. Altså jeg har læst på nettet, og der står, at man får mere udflåd, og det har jeg, og min mave bliver hårdere, og jeg begynder at veje mere osv.
Jeg har også et spørgsmål, om ægget godt kan blive inde, i stedet for at det kommer ud, og hvis det kan, kan man så blive gravid?
ER VIRKELIG BANGE PLZZZZ SVAR!!!!
S, 12 år

SVAR:
Kære S
Du er IKKE gravid
Der er gået nogle uger, siden du skrev, og jeg tænker, du nok allerede har fået din menstruation og dermed kan sænke skuldrene lidt igen. For nej, du kan ikke blive gravid af at onanere. Det er rigtigt, at menstruationen kommer, fordi æg udstødes i stedet for at sætte sig fast i livmoderen, som det jo gør ved en graviditet. Men for at ægget kan sætte sig fast, skal det befrugtes, og det kan det ikke blive, hvis der ikke er sædceller fra en dreng til stede. Så hvis du ikke har haft sex med en dreng, kan du være helt sikker på, at du ikke er gravid.
Du kan læse mere om, hvordan en graviditet opstår i vores tema Sådan opstår en graviditet
Uregelmæssig menstruation
Men hvorfor får du så ikke din menstruation til tiden? Det er slet ikke unormalt, at unge piger som du har uregelmæssig menstruation. Det er der mange, der oplever særligt i begyndelsen. Uregelmæssighed i menstruationen kan være helt tilfældig, men den kan også være påvirket af dine følelser eller af din kost og motion.
Hvis din menstruation udebliver i længere tid, vil jeg anbefale dig at tage en snak med din mor om det, så I sammen kan tage kontakt til din egen læge.
Jeg håber, du fik svar på dit spørgsmål. Ellers vil jeg anbefale dig at læse mere i artiklerne
Den første menstruation
Menstruationen udebliver – mulige årsager
Samleje og befrugtning
Kærlig hilsen
Johanne