Er jeg beskyttet mod graviditet, når jeg udskød min menstruation?
Hej
Da jeg skulle på ferie for et par uger siden, valgte at jeg begynde på en ny p-pille strip, da jeg ikke ønskede min mens, mens vi var afsted.
Jeg stoppede med at tage min p-pille i den strip, jeg var igang med, den dag vi kom hjem, og fik så min mens, og efter 7 dages pause med pillerne, begyndte jeg så igen med at tage p-piller og har snart færdiggjort min nuværende p-pille strip.
Mit spørgsmål er så, om jeg på samme måde er beskyttet mod graviditet under sex, da jeg jo “forlod” den anden cyklus?
M, 19 år

SVAR:
Kære M
Jeg håber, du havde en rigtig dejlig ferie!
Jeg kan sagtens forstå, du ville udskyde din menstruation, da du var på ferie. Som udgangspunkt er der ikke noget problem med at gøre det – heller ikke ift. beskyttelse mod graviditet.
Ikke så godt med pause midt i pakken
Jeg forstår dig sådan, at du har taget en strip p-piller og begyndte på strip nr. 2 uden pause. Når du så kommer hjem, holder du pause midt i strip nr. 2 og får din menstruation. Nu tager du så resten af strip nr. 2.
Det er ikke så smart at holde pause midt i en pakke p-piller. Afhængigt af den type p-piller du tager, kan det godt gå ud over beskyttelsen. Hvis du tager monofase p-piller, hvor der er samme mængde hormon i hver pille (du kan se i indlægssedlen i pakken, hvilke type p-piller, du tager), burde det dog ikke være et problem, hvis du bare fortsætter direkte med strip nr. 3 og først holder pause efter denne. Får du din menstruation der, bør du kunne udelukke graviditet.
Hvis du holder pause efter strip nr. 2, som du også holdt pause midt i, kan du ikke være sikker på at være beskyttet og bør måske bruge kondom i et par uger for at være sikker.
Graviditet og p-piller
P-piller er en af de sikreste præventionsformer og beskytter mod graviditet med en sikkerhed på 95-99%. Det betyder dog også, at der altid er en lille mulighed for at blive gravid på p-piller, særligt hvis man glemmer pillerne i ny og næ eller på anden måde tager dem forkert.
Kommer din menstruation ikke, når du holder pause med p-pillerne, er det en god ide at undersøge, om det kan skyldes graviditet.
Udskydelse af menstruation
Når du en anden gang vil udskyde din menstruation, vil jeg råde dig at gøre det sådan, at du bare fortsætter på den næste strip uden pause, og først når denne strip er færdig, kan du holde pause. Du kan også tage flere strips i træk.
Forskning viser, at det ikke er noget problem ikke at holde pause mellem p-pillerne. Mange kvinder kan tænke, at det virker unaturligt ikke at få menstruation en gang i mellem, men det er ikke et problem for kroppen. Det er nemlig sådan, at p-pillerne sørger for, at slimhinden ikke vokser som normalt og derfor skal udskilles regelmæssigt. Det er også derfor, mange får en mildere menstruationsblødning på p-piller.
Så man kan altså sagtens tage flere strips p-piller efter hinanden uden at holde pause. Men man skal selvfølgelig gøre det, som man selv har det bedst med. Hvis man synes, det virker mest naturligt at have menstruation en gang om måneden, så holder man bare pause. Men det er i hvert fald intet problem at tage 2-3 strips p-piller lige efter hinanden.
Du kan læse mere om p-piller generelt og udskydelse af menstruation her:
Rod med p-pillerne
Info om p-piller
Patienthåndbogen
Jeg håber, mit svar har gjort dig lidt klogere. Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis jeg har misforstået noget, eller du vil have noget uddybet.
Venlig hilsen
Signe Langdahl Knudsen