20 år og forelsket i veninde. Kan jeg sige det?
Hej
Jeg er en dreng på 20 år. Jeg er gået hen og blevet forelsket i min bedste veninde. Hun kender mig bedre end nogen anden. Jeg har fortalt hende alt, hvad jeg har oplevet - både på godt og ondt. Hun er den, jeg har søgt råd hos, når jeg har haft problemer med andre piger eller lignende. Vi har kendt hinanden siden de små klasser i folkeskolen og igennem min bedste ven, som også er rigtig tæt med hende, men ikke på samme måde som jeg.
Henover de seneste par uger har vi snakket og sendt billeder (snapchat) til hinanden dagligt, og set hinanden om weekenderne. Jeg vil gøre alt for hende og vil være der, når hun er ked af det, og når hun er glad. Hun kan redde hele min dag, ved at vi snakker sammen. Jeg har flere gange overvejet, om jeg skulle sige noget eller hentyde det til hende, men jeg har virkelig ingen anelse om, hvordan hun ville tage det.
Vores venskab er meget tæt, hun er meget nærgående og vi tirrer hinanden rigtig meget. Problemer er bare, at disse signaler ville gøre det klart for mig, hvis ikke hun var en af drengene.
Hun har selv sagt det flere gange, at hun bedre kan med drenge, og at mange tror, hun er kærester med sine venner, fordi hun omgås dem, som hun nu gør.
Dette kan godt lyde som, at hun er en pige, der er løs på tråden - hvilket hun langt fra er. Jeg ved, og hun har selv fortalt mig, at hun kun har kysset en enkelt gang med en dreng fra folkeskolen.
Det gør, at jeg har endnu mere lyst til hende!
Ingen af os har haft en kæreste før, da vi begge er meget dårlige til at vise og fortælle, hvad vi føler. Det er ikke ensbetydende med, at hun ikke har fået tilbuddet. Drengene står i kø for at få hende... Dog sagde hun til mig forleden, at hvis hun skulle have en kæreste, skulle det være ligesom hendes bedste ven - hvilket gjorde, at jeg faldt endnu mere for hende.
Dog har hun et crush på en anden, men siger at hun ikke vil gøre mere ud af det, og at han bare er sød.
Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg kan ikke lade være med at tænke på hende. Hver evig eneste sang får mig til at tænke på hende og giver mig endnu mere ondt i maven. Jeg drømmer om hende, og vågner ved at tænke på hende. Alt dette, ville jeg så gerne fortælle hende, men jeg vil ikke miste hende som ven. Hun betyder alt for mig. Jeg vil hellere holde det inde og vente på, at det går over. Men jeg kender mig selv nok til at vide, at jeg ikke kan holde det inde i mig, uden at det fortærer mig!
Jeg skal rejse til udlandet her til Januar i 4 måneder, hvilket gør, at jeg ville have det endnu værre, hvis ikke jeg på en måde får det afklaret.
Derfor ville jeg høre, om I har et bud på, hvad jeg skal gøre?
B, 20 år

SVAR:
Hej
Tak for dit gode spørgsmål.
Jeg kan godt forstå, du er i tvivl om, hvad du skal gøre, tænke og føle. En forelskelse bliver nemt mere kompliceret, når det er din rigtig gode ven, du forelskes i - en du har kendt i mange år. Det, at I har en fælles historie, kan medføre, at du på forhånd tror, du ved, hvad hun tænker og tror. Venskaber bliver gerne komplicerede, når der ikke kun er venskabelige følelser i relationen.
I din situation vil jeg opfordre dig til at stille dig selv spørgsmålet: Hvad er det ved din veninde, som tiltrækker dig? Hvad er det, du synes godt om ved hende? Skriv det gerne ned, da det kan tvinge dig til at tænke det grundigt igennem. Det kan gøre, at du for dig selv måske kan afklare dine følelser for hende.
Risiko ved både at åbne dig og lade være
Jeg tror på, at åbenhed i denne situation er meget vigtig. Før eller siden mener jeg, du bør tale med hende om de følelser, du går med - du beskriver jo selv, hvor meget det fylder i dig, og at du ikke kan holde det inde. Hvis ikke er der er en vis sandsynlighed for, at jeres venskab mister sin naturlighed, fordi dine følelser påvirker din relation til hende.
En sårbar snak skal forberedes
Du skriver, det er svært at udtrykke, hvad du føler - derfor kan det være en god ide inden denne snak på forhånd at tænke grundigt over spørgsmålene ovenfor. Det kræver mod at sætte ord på sine følelser for et andet menneske, men min erfaring siger mig, at det er så vigtigt at gøre det.
I sådan en snak er det vigtigt, at du måske lægger lidt stille ud. Pas på med at de helt store følelser vælter ud lige fra start. Hvis hun ikke lige er forberedt på den snak, kan det virke overvældende. Involver hende i snakken og spørg, hvordan hun tænker og reagerer på det, du siger. Giv gerne udtryk for din bekymring om at miste hendes venskab pga. de følelser, du går med.
Tag god tid
For din egen skyld vil det nok være rart at tage denne snak i god tid, inden du rejser til udlandet. Dagen før vil være en dårlig idé, for det er godt, at I begge har tid til, at tankerne kan falde på plads, og at I kan få snakket tingene godt igennem, inden du rejser væk.
Måske kan du have glæde af at læse Forelsket i min veninde - hvordan få det sagt?
Venlig hilsen
Asbjørn Overby