15 år og afhængig af porno - vil I hjælpe mig og bede for mig?
Hej, jeg er en dreng på 15 år, som er blevet afhængig af porno :(
Det hele startede med, at jeg onanerede, og så kom jeg til at søge på nogen forkerte ting på google, og lidt efter lidt begyndte jeg at blive afhængig. Jeg har været afhængig i et halvt år, og ved ikke hvordan jeg skal få det stoppet.
Når jeg begynder at se porno, sætter jeg mig altid hen på min seng, så min familie ikke kan se det. Bagefter jeg har set porno, får jeg en klump i halsen af dårlig samvittighed og føler mig dum, over det jeg har gjort.
Jeg har mange gange prøvet at få mig selv til at sige det til min mor, men jeg synes, det er pinligt at sige det til hende, og jeg tror, hvis jeg sagde det til mine venner, vil de synes, det var mærkeligt.
Jeg er et kristen menneske, og jeg beder Jesus/Gud om hjælp til det hver dag, men jeg føler ikke, det hjælper(selvom det nok gør, for Gud har jo en mening/plan med alt), derfor tog jeg denne beslutning og sendte denne mail til jer. ,Håber i/du kan hjælpe mig! :)
Ps: Vil du ikke nok bede for mig, om at jeg må stoppe. (gør det kun, hvis du vil)
M, 15 år

SVAR:
Tak for din henvendelse.
Du har allerede taget de første vigtige skridt i retning af at komme ud af din afhængighed af internet-porno. For det første har du erkendt dit problem og sat ord på det, og for det andet har du taget skridt til at få hjælp ved at skrive til denne hjemmeside. Desuden er du motiveret for at komme fri af dit problem.
Dine erfaringer
Du har også meget præcist sat ord på, hvad det gør ved dig at se på porno. Du får en klump i halsen, du føler dig dum, og du får dårlig samvittighed. Men ud over disse negative ting, giver porno-kikkeriet dig også noget, som i situationen opleves som positivt. Prøv for dig selv at sætte ord på, hvad dét er, så også dét bliver helt tydeligt for dig.
Hvad skal udfylde ”pladsen” i stedet?
Den mindst besværlige måde at komme ud af din afhængighed på er, at noget andet kommer til at udfylde den plads, som porno-kikkeriet optager nu. Det skal være noget, som du véd giver dig noget, som du kan li´, men som ikke giver dig dårlig samvittighed og de andre negative ting, som du nævner. – Noget som du kan gøre, når lysten - og muligheden - for at se på internet-porno melder sig. Overvej, hvilke ting det kan være.
En at tale med
Jeg vil opfordre dig til at tale med en om dit problem. Det skal ikke være din mor eller en af dine venner eller en anden, som er tæt på din dagligdag, men en du kender, og som du har tillid til. Det er givetvis ikke det letteste i verden for dig at gøre, men jeg er sikker på, at det at dele dine tanker og erfaringer med en, kan blive dig en god hjælp på din vej væk fra afhængigheden.
”Støttere” til din beslutning
Det, jeg har nævnt ovenfor, kan være med til at støtte dig i din beslutning og gøre det muligt for dig at holde fast i den. Tag en beslutning om, at du ikke vil falde for fristelsen til at se på internet-porno og forbered dig på, hvilke ting du vil gøre i stedet, når du bliver fristet.
Gud hører dine bønner
Du skriver, at du er kristen, og at du hver dag beder til Gud om, at han vil tage dit problem fra dig.
Jeg er sikker på, at Gud kan løse dig fra dit problem. Måske gør han det gennem andre mennesker, som kan være dig til hjælp.
Måske kan du have glæde af at læse mere under vores tema om Porno.
Flemming H. Møller