14 år og vil helst dø – hvordan får jeg glæde ved livet?

Vis spørgsmål

Jeg tænker tit på, hvad meningen med livet er, og hver gang kommer jeg frem til, at der ikke er nogen. Jeg er kun 14 år, men jeg vil allerede gerne gå på pension eller endnu bedre dø. Jeg synes, det er alt for krævende at leve og jeg hader mine forældre, fordi de har født mig. Der er ikke nogen særlig grund til dette – jeg har aldrig været udsat for noget. Jeg er også rimelig sikker på, at jeg ikke er deprimeret eller noget, så hvordan kan det være, jeg har sådan nogle tanker?

Kan I hjælpe mig til at kunne sætte pris på livet?

J, 14 år

SVAR:

Kære J

Tak for din mail, hvor du beskriver din fortvivlelse over livet og den meningsløshed, du oplever. Hvor må det være svært at gå med. Det er nogle store spørgsmål, du stiller, og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig et skridt videre.

Tag din situation alvorligt

Det er forskelligt, hvor meget folk tænker over livets store spørgsmål. Nogle forholder sig sjældent til dem og har det fint med ikke at overveje, hvorfor de er her, men stiller sig tilfreds med, at de er her. Andre synes, det er spændende og interessant at bruge tid på de store spørgsmål i livet og kan nyde at filosofere over dem. Jeg fornemmer ikke, du hører til i nogle af disse grupper.

Det lyder til, at det er en svær ting for dig at gå med så store overvejelser, og jeg vil opfordre dig til at tage din situation alvorligt, for ingen skal have det så svært, som du har det nu. Som du selv skriver, er du kun 14 år, og jeg synes, det er tidligt at have den slags vanskelige tanker. Af og til får ens tanker nemlig en så negativ karakter, at det påvirker vores humør negativt – og det kan have konsekvenser på længere sigt.

Det er umenneskeligt at gå alene med så svære tanker

Nogle tanker er fine at holde for sig selv, men så store og svære tanker, som du går med, synes jeg bestemt ikke, du skal gå med alene – det er bare for tungt. Derfor er det rigtig godt, du har henvendt dig til AdamogEva.dk, men der skal mere end et enkelt svar fra os til at ændre din situation. Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at det er meget tungt for dig at have det, som du har det. Du skriver selv, at du synes, det er krævende at leve, og at du gerne vil dø. Sådan skal det ikke være, og det er muligt at lave om på. Betragt din henvendelse til AdamogEva.dk som det første skridt!

Find en at snakke med

Min klare anbefaling til dig er, at du skal snakke med nogen om de tanker og følelser, du oplever. Ud fra dit brev kender jeg ikke så meget til dit forhold til dine forældre, men hvis det er muligt for dig at snakke med dem, vil jeg anbefale, at det er dem, du snakker med. Hvis det er for svært for dig at snakke med dine forældre om det, så lad ikke det stoppe dig. Jeg er sikker på, du så kan komme i tanke om en anden voksen, som du stoler på, og som du kan henvende dig til. Det kunne være en lærer, en sundhedsplejerske, en venindes mor eller et familiemedlem.

Hvis det er svært for dig at få taget hul på sådan en snak, kan du evt. vise dit spørgsmål og svar her på siden.

Alene det at fortælle en voksen om dine tanker vil måske lette lidt, men I vil også sammen kunne finde ud af, hvordan I griber din situation an herfra. Min anbefaling vil være, at I sammen henvender jer til din læge, en psykolog eller en terapeut. måske synes du, det lyder skræmmende, men forestil dig, at du kan få livsglæden tilbage og slippe for de tunge tanker. Jeg er sikker på, at et samtaleforløb vil kunne hjælpe dig til at sætte pris på livet igen, og det ved jeg, at du har et ønske om – det var jo derfor, du skrev til os.

Tanker om døden

Hvis dine tanker om gerne at ville dø er dominerende, og du går med konkrete selvmordstanker, er det meget alvorligt. Så skal du hurtigst muligt finde en at snakke med eller henvende dig til et af de anonyme tilbud, der er, som fx Livslinien. Der har du mulighed for at sætte ord på dine tanker, og det hjælper.

Ofte er tanker om døden ikke et udtryk for gerne at ville dø, men for, at man er træt og udmattet og ikke kan finde energi til at fortsætte livet. Hvis din situation er blevet for uoverskuelig, eller du har mistet modet i forhold til livet, kan tanker om døden let dukke op. Du vil opleve, at de tanker forsvinder, samtidig med at du genfinder lysten til livet.

Til slut vil jeg ønske dig held og lykke med din fremtid. Jeg tror på, at du på et tidspunkt oplever, at ’tågen letter’, og der kommer flere og flere solskinsdage i dit liv.

Kærlig hilsen
Niels Peter Nielsen