Han er meget genert - skal jeg tage kontakt?

Vis spørgsmål

Kære AdamogEva

Jeg er en pige på 16 år, som går på efterskole.

Jeg er forelsket i en dreng her, men han er meget genert. Jeg er selv meget genert og tør ikke helt tage kontakt med ham, så derfor er der et lille problem der...

Vi har sendt hinanden små blikke de seneste uger, men det er også det. En af mine veninder har snakket med ham til en fest, og han sagde, at han gerne ville snakke med mig, men at han ikke turde. Problemet er, at jeg heller ikke selv tør.

Han går hele tiden sammen med sine venner, og det er meget svært at fange ham i et øjeblik alene. Jeg er bange for at ligne en idiot, hvis jeg tager kontakt, eller jeg ikke ved, hvad jeg skal sige, og der så bliver pinligt tavshed... Jeg ved virkelig ikke, om jeg skal snakke med ham, hvad syntes I? Og hvad skal jeg sige?

Tak på forhånd!

Hilsen E :-)

SVAR:

Kære E

Det er en dejlig fornemmelse at være forelsket og føle sig tiltrukket af et andet menneske. Samtidig kan det også være frustrerende ikke at kunne snakke med den, som man længes efter at være sammen med.

Forelskelsen gør noget ved os

Jeg kan godt forstå, at du ikke tør tage kontakt til ham. Det er helt naturligt, at det bliver sværere at snakke sammen, når der er følelser i spil fra din side. Følelserne kan gøre, at man pludselig bliver fokuseret på, om man gør det rigtige, om man gør et godt indtryk, hvilket bliver besværliggjort af, at følelserne gør én nervøs.

Før du læser nedestående, vil jeg gerne, at du overvejer, hvad dine følelser er. Det er ikke alle følelser/forelskelser, der nødvendigvis skal ende med et forhold. Det er ok at nyde en forelskelse for sig selv.

Læs evt. denne artikel om forelskelse: Forelsket - en fantastisk følelse og andet under temaet: Fra venner til kærester.
 I artiklen: Kærestepotentiale.. eller en god ven? kan du læse om, hvordan det kan være mere trygt at tage ét trin ad gangen.

Måske er tiden til at tage det første skridt

Det gør dig måske mere nervøs og usikker, at du ved, han også har lagt mærke til dig? Omvendt kan du måske bruge det til at give dig selv lidt mod til at handle. Du kan overveje, om du skal foreslå ham – direkte eller over sms/facebook - at I skal mødes og lave noget skørt/sjovt sammen. Tag udgangspunkt i dine eller hans interesser, hvor I evt. kunne konkurrere i noget. Lad mig komme med et eksempel: Påstå at du kan slå ham i bordfodbold og spørg ham, om han tør stille op – eller om han er bange for at tabe. Formålet er, at få fokus væk fra at snakke om følelser og samtidig løsne stemningen op og undgå, at det bliver akavet. Du skal dog forberede dig på, at det under alle omstændigheder nok bliver lidt mærkeligt og akavet i starten. Det tager tid både for dig og ham at blive så tryg i situationen, at I føler, I kan være jer selv.

Jeg håber, at du kommer til at snakke med ham, så du også selv finder ud af, om din egen forelskelse bunder i forestillingen om ham, eller om han netop er sådan, som du har forestillet dig ham.

Kh Malene