12 år, forelsket, kan I hjælpe mig?
Hej jeg er en dreng på 12 år, som er forelsket i en pige fra min klasse. Jeg har sådan prøvet ok meget på at komme i kontakt med hende, og jeg syntes at det er vildt fedt, når jeg er alene med hende og kan snakke med hende. Men det er ofte korte øjeblikke. Her forleden dag var en af mine venner hjemme ved mig, og vi hyggede os, og lige pludselig begynder han at spørge mig om, hvem jeg vild med.
Jeg siger nej til det hele, for jeg gider ikke at fortælle nogen ANDRE end bedstevennen. Så spurgte jeg om han var vild med nogen og han sagde, at jeg kunne tjekke hans beskeder! Jeg tjekkede og så en besked, hvor der stod "Hej. Skal vi følges ned til biblioteket, jeg kan ikke huske hvor det ligger.” Fra den pige jeg er helt vild med. (Kan ikke huske hvor gammel beskeden var, gætter på måneder) Jeg er meget usikker på, om det er mig hun er vild med... Jeg kender hende ikke specielt godt og ved ikke rigtig, hvordan jeg skal få kontakt med hende.
Hjælp mig please! :(

SVAR:
Hej med dig på 12år.
Forelskelse er ikke det værste, du kan blive ramt af, men det kan godt rive noget i en, når tvivl og tanker rumsterer. Pigen går i din klasse, så du kan nærmest ikke undgå at møde hende dagligt, så det giver løbende nogle muligheder for at lære hinanden bedre at kende over tid.
Giv tid
Jeg synes du skal tænke sådan, at I har lang tid foran jer, så du har lang tid til at mærke efter, om du tænker, det kunne blive til et kæresteforhold engang, eller det ligeså stille går over igen. Det gør mange forelskelser, og så er det godt, man ikke gjorde en hel masse ud af det. Giv dig selv lov til at mærke de følelser der rører sig i din krop, uden at du lader dig presse til at du skal have "pige på krogen".
Det jeg allermest ønsker at sige til dig er: Vær ikke så forjaget, giv dig tid, giv dig tid, du er 12 år og skal nok nå at få en kæreste.
Sund beskyttelse
Det er helt rigtig set af dig ikke at fortælle hvem som helst, hvad du tænker og føler, netop for at beskytte dig selv. Det er modent af dig. Mennesker kan ind imellem være lidt ubetænksomme, og "plapre" op om alle små og store nyheder, og det er ikke rart at blive udleveret i klassen. Du skal ikke tænke så meget på om hun følges/snakker med andre, men selv glæde dig over, når du får tid sammen med hende. Det andet kan nemt blive til jalousi, og det er en rigtig dårlig følelse, som kun gør dig skidt.
Principielt er det ikke så klogt at læse hinandens beskeder. Det er privat. Når man sender en sms, så sender man den til én bestemt, og så skal den ikke spredes til andre.
Nyd nu samværet med hele din klasse, husk de er kammerater, du skal dele hverdag med i nogle år endnu.
Hilsen Jytte