Ville jeg have det bedre alene?
Kære Adam og Eva
Måske er jeg kyniker, måske alt for desillusioneret. Egentlig ville jeg gerne være enig med jer angående sex og ægteskab. Men hvad betyder ægteskabet for forbedring af sexlivet, når man alligevel “bare“ kan meddele, at man vil skilles?
Jeg bor sammen med en kæreste, men føler ikke overskuddet/lysten til at være i et forhold; gøre ting for ham, hjælpe ham m.m. Det vil vel næsten føles som en lettelse at være alene, så skal jeg i hvert fald ikke have dårlig samvittighed over ikke at lave mad osv. Jeg tænker, man bør hive hinanden op i et forhold, i hvert fald ikke længere ned. Jeg kan godt lade ham røre mig fysisk, jeg kan også lade være; jeg er simpelthen ligeglad, og jeg føler mig ond ved at tænke det: Hvordan kan jeg være så ligeglad med et andet menneskes berøring?
Så er aleneheden måske bedre, for ensomheden er der jo uanset hvad. Hvordan kan man være så fysisk tæt og dog så langt fra hinanden mentalt? Eller rettere: Det er smertefuldt, at vi er det.
Måske vil I skrive, at jeg udviser tegn på depression. Men jeg tvivler på, det “bare” er det. Der er noget større på spil, som mere motion, mere antidepressiv, mere overskud ikke kan redde mig fra. Måske “gider“ jeg bare ikke gøre noget for ham, fordi jeg “ikke elsker ham dybt nok“ ? Jeg mener: Intet kommer naturligt.
Da jeg boede alene, troede jeg, at hvis jeg f.eks. havde en at lave mad til, så ville jeg gide. Men det gør jeg ikke! Jeg vil hellere efter en dag ude sætte mig i sofaen med lidt chokolade end stå i køkkenet. Jeg vil hellere vaske mit eget tøj end hans, jeg vil helst være helt fri for krav. Ikke at han på nogen måde forlanger urimelige ting. Det er måske netop derfor, jeg føler mig som et ringe menneske: Tænk ikke at ville gøre noget for så sødt et menneske, man bor med.
Undskyld dette nok forvirrende skriv.
Kvinde, 34 år

SVAR:
Kære E
Tak for dit ærlige brev og dit mod til at beskrive den smerte, du befinder dig i, selv om du lever sammen med en kæreste, du beskriver som både et sødt menneske og en, der ikke stiller urimelige krav.
Jeg tror ikke, du er et ringe eller ondt menneske, men du har ondt i livet/forholdet, som jeg forstår det, du skriver.
Ensomhed er et grundvilkår
Der kan være mange gode grunde til, at ensomhedsfølelsen fylder. Dels tænker jeg, at det er et grundvilkår hos ethvert menneske – dybest set er du alene, og måske er det også det, du selv mener, når du beskriver, at der er noget dybere på spil end de justeringer, som det altid er muligt at foretage.
Tæt på og langt væk
Følelsen og smerten kan desværre blive forstærket af netop den oplevelse, du beskriver: “man kan være så fysisk tæt og dog så langt fra hinanden”.
Følelsen af afstand kommer, når der ikke er kontakt mellem jer. Kontakt kommer fx gennem øjenkontakt, fysisk berøring, tid sammen, gøre noget sammen, anerkendelse af hinanden, påskønnelse af den anden, interesse for den anden, tale/lytte, give gaver eller gøre tjenester og ligeså vigtigt at modtage gaver/tjenester – takke og påskønne. Det modsatte er ligegyldighed.
Du kan læse mere om det i vores artikel Kærlighed i praksis.
Til overvejelse
Hvordan kan det ske? Hvordan blive passioneret?
Jeg får lyst til at spørge dig om en hel masse: Hvad gør dig glad? Hvad giver dig energi? Hvad kan begejstre dig? Vil du stå op for dig selv? Hvad skal der til, for at du kan opleve at blive set og værdsat – ikke kun set på og brugt som redskab/krop?
Tal om det
Du overvejer, om du måske vil være bedre stillet ved at bo alene. Jeg tror, det kan nytte at tale med din kæreste om, hvad du oplever, og hvad du mærker – og hvad du tænker om dig selv/jer. Måske også med en tredjepart eller terapeut.
Det er vigtigt, du finder ud af din tilstand, så du får glæde og lyst ind i dit liv – i hvert fald det meste af tiden – og at det ikke er dårlig samvittighed, der forpester tilværelsen for dig.
Jeg vil ønske dig alt godt på din vandring videre i livet – sammen med din kæreste eller alene.
Du er meget velkommen til at skrive igen, også hvis du ikke synes, mit svar rammer, hvad du tænker, eller du har lyst til at uddybe noget.
De kærligste hilsner
Else Ø. Andersen