Vi lå tæt med undertøj på – er jeg blevet gravid?
Hej
Jeg er en pige på 17 år, som har en kæreste. Jeg er meget i tvivl, om jeg er blevet gravid. Vi har ikke haft “rigtig” sex, hvor vi begge har været nøgne, og hans kønsdele har været oppe i mig. Det er i hvert fald, hvad jeg definerer som “rigtig” sex. Vi har dog ligget tæt, hvor han har ligget ovenpå mig. Ansigt mod ansigt. Han havde underbukser på, og jeg havde underbukser og sportsshorts på. Jeg følte, jeg blev våd dernede. Jeg er i tvivl, om det var ham eller mig selv, der gjorde det.
Jeg havde sidst menstruation i begyndelsen af maj. I dag er det sidst i maj, så det er ikke unormalt eller forsinket. Jeg begynder bare at overtænke og tro alt muligt. Mine venner siger, jeg ikke er gravid, men det føler jeg bare. Jeg ved godt, det kan lyde dumt, men jeg er oprigtigt i tvivl om det. Derfor spørger jeg jer om hjælp.
Hilsen mig

SVAR:
Kære dig
Tak for dit spørgsmål – det er bestemt ikke et dumt et! At vente et barn er en virkelig stor og livsændrende ting, så jeg kan godt forstå, at du overtænker det hele.
Du er ikke gravid
For at blive gravid skal penis op i skeden og skyde sperm ud, som finder vej til et æg, som det befrugter. Det våde, du har følt, er nok fra dig selv. Når kroppen bliver tændt, bliver skeden våd (så penis nemmere kan trænge ind). Du kan læse mere i vores artikel Sådan bliver du gravid.
Forspil og sex
Når du og din kæreste ligger oven på hinanden med kun lidt tøj, kalder man det petting, og det er forspil til sex. Det kan være svært at vide, hvornår man går fra forspil til samleje. Selvfølgelig er der det fysiske (når penis trænger ind i skeden), men psykologisk er grænsen mere utydelig. Sex binder to mennesker sammen på et fysisk og psykologisk plan (hjernen udsender stoffer, der øger tilknytningsfølelsen under sex). Det er rigtig fint, hvis man ved, at det er dette menneske, man vil være knyttet sammen med altid, men tilknytningen kan også gøre ondt, hvis man ikke er klar til det og må gå fra hinanden.
Tal med hinanden om sex og grænser
Derfor vil jeg anbefale dig og din kæreste at snakke sammen om, hvad jeres forhold er bedst tjent med. Hvor er dine grænser, når I kæler? Vil I gerne have sex? Hvis ikke – hvad skal I så være opmærksom på, når I leger med forspil, så du ikke skal frygte graviditet en anden gang? Det kan måske føles akavet at snakke om, men det er en stor hjælp til jeres forhold, at I også kan snakke om sex og grænser.
Din kæreste ønsker sikkert ikke at gå over dine og har i så fald brug for at vide, hvor de er. Og når I ved, hvor grænsen ligger for, hvor langt I vil gå, kan I nemmere nyde det, som I gerne vil. Hvis I engang beslutter jer for at have samleje er det noget, I har tænkt igennem og ikke noget, som pludselig sker, uden at du (eller I begge) var klar til det. (Så er der også tid til at snakke om prævention.)
Måske kan I få noget ud af sammen at læse og tale om artiklerne
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold
10 gode grunde til at vente med sex
Du bestemmer dine grænser
Husk, at du bestemmer, hvornår du er klar til sex. Jeg ventede med sex, til jeg blev gift med min mand, og det har jeg aldrig fortrudt!
Jeg håber, du får ro på de mange tanker – ellers kan jeg anbefale bøn: Det er rart at kunne give alle bekymringer til en kærlig Gud, som altid har tid til at lytte!
Venlig hilsen
Maria