Svie og blod efter sex - hvad kan årsagen være?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Jeg er en frisk og rask ung pige i tyverne. Når jeg har haft sex, svier det nogle gange, når samlejet er overstået, og ofte er der også en lille smule blod. Det har bekymret mig, så jeg har fået taget et celleskrab. Jeg har fået svar på prøven, som ikke viser noget usædvanligt. Jeg havde egentlig forberedt mig på, at prøven ville sige noget andet, for det er da ikke normalt, at det skal svie og bløde, når man har haft sex?!

Jeg synes ikke selv, jeg kan finde nogen fornuftig forklaring på problemet, for vi bruger god tid på forspil, jeg er i et forhold, hvor vi ikke presser hinanden til at overskride seksuelle grænser, og vi har ikke haft andre partnere end hinanden. Kan jeg stole på celleprøvens rigtighed eller kan der være andre årsager til problemet?

Hilsen den bekymrede

SVAR:

Kære bekymrede

Nej det er ikke meningen at det skal svie og bløde efter sex. Du har gjort det helt rigtige at søge læge og blive undersøgt.

Når I kun har været sammen med hinanden er sandsynligheden for at du fejler noget alvorligt meget lille, hvilket celleprøven også vise. I den medicinske verden taler man om, at en test kan give et falsk negative svar – hvilket betyder, at selvom svaret ikke viser celleforandringer, vil nogle desværre alligevel have forandringerne og testen er ikke 100 % sikker. HPV-virus, som forårsager livmoderhalskræft, er seksuelt overført, hvilket betyder, at man ikke har set sygdommen hos jomfruer. Derfor vil I, når I kun har været sammen med hinanden, med stor sandsynlighed ikke have HPV-virus og du vil derfor ikke kunne udvikle livmoderhalskræft som blødning efter sex (kontaktblødning) ellers kan være et symptom på.

Men, at din test heldigvis er negativ, løser det jo ikke jeres problem. Jeg tænker, at en anden mulighed er en svampeinfektion - det kan din læge teste ved en gynækologisk undersøgelse.

Du er også selv inde på en årsag – nemlig at du ikke er våd nok. Nogle gange kan et forspil, selvom det er rigtig godt, ikke gøre kvinden våd nok – måske er du også lidt nervøs for, at det skal sive, hvilket kan gøre, at du ikke blive våd nok. Prøv at supplere med lidt glidecreme, måske er det nok til at løse problematikken.

Håber dette hjælper jer videre og bliv undersøgt af din læge igen, hvis du bliver ved med at have kontaktblødning.

Kærlig hilsen
Else