Er celleskrabsundersøgelse nødvendig, når jeg er jomfru?
Jeg er lige blevet 23 og har fået en indkaldelse til en underlivsundersøgelse med celleskrab. Jeg er stadig jomfru, så mit spørgsmål er, om det er nødvendigt at bestille en tid til celleskrab, når jeg ikke kan have HPV?
Jeg synes, at bare tanken om en underlivsundersøgelse virker utrolig grænseoverskridende og meget ubehagelig, og hvis jeg kan udskyde det, indtil efter jeg har sex første gang, ville det være rigtig dejligt!
Jeg håber, at I kan svare på mit spørgsmål. Mange tak.

SVAR:
Hej
Der er mange årsager til, at man kan få livmoderhalskræft, men infektion ved samleje er den langt hyppigste. Det kan du læse mere om i denne artikel på Kræftens Bekæmpelses hjemmeside.
Jeg mener, du har en ekstremt lille risiko for at have eller udvikle livmoderhalskræft, når du er så fornuftig at vente med sex, til du bliver gift. Gud har skabt os og ved, hvad der er bedst for os, og det er bl.a. at vente med sex, til vi bliver gift. Flot klaret indtil nu!!
Så, jeg ville gøre som dig: Vente, til jeg blev gift og så få lavet undersøgelsen.
Du kan måske få noget ud af at læse svar til andre kvinder:
Skal jeg tage imod tilbud om undersøgelse for livmoderhalskræft?
Muslim og jomfru – hvordan foregår en gynækologisk undersøgelse?
Hvordan foregår en gynækologisk undersøgelse?
Vh Roland Knudsen