Skal jeg fortælle min pædagog, at jeg er forelsket i ham?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er blevet forelsket i min pædagog og ved ikke helt, hvad jeg skal gøre. Jeg bor under et bosted i egen lejlighed.

Han har nogle støttetimer på mig i løbet af ugen. Han er desværre gift. Men det virker til, at han flirter med mig. Vi har det virkelig godt sammen. Ved ikke, om jeg skal fortælle ham, at jeg er forelsket i ham?

Elsker virkelig, når vi har timer sammen, men det er også svært, fordi jeg er hemmeligt forelsket i ham. Det er meget sjældent, at jeg bliver forelsket i nogen. Hvad skal jeg gøre?

Kvinde, 28 år

SVAR:

Kære kvinde

Tak for din åbenhjertelige mail.

Det er meget normalt at blive forelsket i sin pædagog, træner, lærer eller lignende. Når man er i et lidt ulige forhold til hinanden, hvor den anden ofte repræsenterer noget, man holder af, ønsker at have eller lignende, kan varme følelser hurtigt blive vakt.

Fortiden kan spille ind

Nu ved jeg ikke, hvorfor du bor på et bosted. Ofte kan der være historier, der går forud, om at være blevet svigtet, forladt eller lignende, og det giver ofte udfordringer ift. at have tillid til andre.

Din pædagog har formået at få dig til at føle dig elsket, og det er dejligt, at du nyder tiden, I bruger sammen. Hvis det er svært at få tillid til andre, blive forelsket og lignende, virker det ekstra svært og sårbart at blive forelsket i en person, som er uden for rækkevidde – måske fordi personen er gift.

Længsel efter kærlighed

Det er helt normalt, at man ønsker sig mere af det, der er godt. Indimellem kan man endda komme til at idealisere den anden og tro, at man kun kan blive lykkelig, hvis den anden ser en og gengælder ens følelser.

Den længsel, der bliver vakt, tror jeg er skabt af Gud. Jeg tror på Gud og tror, at den længsel, du sikkert føler, er et spejl af den længsel, Gud føler efter at se dig, være sammen med dig og elske dig. Jeg tror også på, at kun Gud kan elske dig helt og fuldt nok.

Ud i det åbne

Jeg har arbejdet på behandlingshjem og arbejder nu i psykiatrien. Begge steder har jeg oplevet, at beboere blev forelsket i mig. Den ene nævnte faktisk, at han syntes, jeg flirtede med ham. Venlighed, omsorg, interesse og det at blive set og føle sig elsket kan sagtens forveksles med forelskelse og kærlighed.

De gange, hvor det er sket, har vi talt om det. Taget det med ud i det åbne. Både fordi forelskelsen ligger imellem relationen, og fordi der følger stor ked-af-det-hed med, hvis følelserne bliver ved at vokse, og det til sidst bliver for svært at være sammen, når det ikke er gengældt på den måde.

Drømme og virkelighed

Det er dejligt at drømme, men indimellem kan drømmene komme til at være så langt fra virkeligheden, at det kan gøre en ondt. Særligt hvis man er kommet til at tro på det, man drømmer om. Det er ikke let at snakke om. Men hvis din pædagog er så skøn, som han lyder til at være, kan I snakke om din forelskelse. Bagefter kan I finde måder at være sammen på, som ikke trigger forelskelsen, men hvor I passer på det gode forhold, I har.

Jeg håber, at også du finder kærligheden en dag. Pas godt på dig selv.

Kh Dorthe Sandvad