Savner en kæreste, har I et råd?
Hej adamogeva.dk. Jeg er en pige på snart tyve år, der savner en kæreste. Problemet er bare, at jeg er, og har aldrig været rigtig forelsket i nogen (har aldrig rigtig haft noget forhold), men for to år siden mødte jeg en, som jeg blev lettere betaget af siden. Han ved godt, at jeg kan lide ham, men det virker ikke som om han er nær så interesseret i mig.
Vi har mange af de samme interesser og er begge kristne. Jeg i folkekirken og han i en frikirke.
Jeg håber, I kan hjælpe mig og komme med et godt råd.
Hilsen mig

SVAR:
Kære Dig.
Tak for din mail.
Ud fra det du skriver, så er der nogle spørgsmål, jeg godt kunne tænke mig at stille, fordi jeg mangler at vide lidt mere om dig. Det kan gøre, at jeg måske ikke helt får svaret på det, du spørger om, men så skal du være mere end velkommen til at skrive igen.
Vi er forskellige
Du nævner, at du savner en kæreste, og at det er et problem, at du aldrig rigtig har været forelsket i nogen.
Hvad er det, der gør, at du synes det er et problem? Kan det være fordi det er det, der er ”normalt”? Man kan godt tænke, at alle har prøvet at være forelsket, og når man er snart 20 år, så er det i hvert fald sket op til flere gange!
Men vi er alle forskellige. Der er stor forskel på, hvordan vi møder andre mennesker, og hvad vil ”lukke ind” og lade os påvirke af.
Forelskelse er en dejlig ting (og også ofte en besværlig ting), men absolut ikke det, der skal til for at være almindelig. Nogle bliver let forelsket, for andre er det en lang proces, som ikke bare sådan lige overmander en fra dag til dag.
En mulig kæreste?
Du savner en kæreste. Hvilke tanker gør du dig om det at have en kæreste? For mange er det at have en kæreste også det at have en at dele sit liv og sine tanker med. Men også en, der kan give nærhed, tryghed og omsorg.
Du skriver, at du er lettere betaget af en anden, og at han godt kender til, hvordan du har det overfor ham. Men du er ikke sikker på han er nær så interesseret i dig.
Selv om du skriver, at du ikke er forelsket, så virker det som om, at du godt kunne tænke dig at være mere sammen med ham end bare at være venner?
Jeg tror, det er vigtigt, at vi prøver at skille ad, hvordan vi har det, og gerne vil have det fra det, som kan synes ”almindelig” i tiden.
Vi kan nemt blive påvirket af vores omgivelser; hvordan vennerne måske ofte er forelsket og nemt kan finde en kæreste, og hvordan forelskelse og kærlighed fremstilles i film og TVserier.
I det gamle testamente står der i Højsangen kap. 8 vers 4: ” I må ikke vække kærligheden, I må ikke vække den til live, før den selv vil!”
Det kan være du på nuværende tidspunkt får dækket dine behov for nærhed, tryghed, omsorg andre steder end lige gennem en kæreste.
Det kan nemt være, at du bare skal tage det stille og roligt og vente til, der kommer en og sparker benene væk under dig.
Konkrete overvejelser
Du nævner en, som du er lettere betaget af, og som "spøger" lidt i dine kæreste-tanker. Du fortæller, at I har mange af de samme interesser og begge er kristne. Det lyder som om, du overvejer, om et kæresteforhold er realistisk at drømme om. Det er i hvert fald et godt udgangspunkt for et forhold, at I deler nogle af de samme interesser, og at I har samme livssyn og grundholdning til livet.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om du selv synes, det er et problem, at du kommer i folkekirken og han i en frikirke. Det er i hvert fald helt sikkert, at det kan give nogle udfordringer i et forhold, hvis de kristne fællesskaber, man kommer i er meget forskellige, og der måske er nogle grundlæggende ting i det at være kristen, I ser meget forskelligt på. Men sådan er det ikke nødvendigvis .
Dine skridt nu
Jeg kan ikke vide på baggrund af det du skriver, om dine konkrete overvejelser går på, at du samler mod til at udbygge kontakten til ham, og finde ud af om dine følelser for ham er så stærke, at du vil prøve at ”varme op under ham” – for om du kan vække hans interesse. For det er jo den ene af de muligheder, jeg ser du har.
Det kan også være, at dine konkrete overvejelser mere handler om, at overbevise dig selv om, at det nok ikke er ham, du skal have som kæreste. Måske er det derfor, at du understreger, at han ikke er så interesseret i dig, og at jeres forskellige kirkelige tilhørsforhold måske også gør det problematisk.
Jeg tænker, at du skal prøve at mærke godt efter i dig selv. Jeg kan ikke vide, hvad der er bedst for dig. Men du må prøve at tage dig selv og dine kæreste-tanker seriøst.
Er dine følelser for ham noget du vil ”prøve af” – eller bliver han blot genstand for dine drømme om en kæreste eller det, du forestiller dig andre efterhånden forventer af dig?
Det er en god idé at skrive til os, for på den måde giver du dig selv anledning til at overveje næste skridt, og få tydeliggjort for dig selv, hvad det handler om.
Du kan også bruge det til at bede konkret til Gud om hjælp. Nu har du fået sat ord på, og det kan gøre det nemmere, at lægge det frem for Gud.
Måske du også har en god veninde at tale med det om.
De bedste ønsker for dig
Thea