Påvirker onani cyklus og hvordan takle menstruation på ferie?

Vis spørgsmål

Hej Adam & Eva :)

Jeg er en pige på 14 år, jeg fik min menstruation for snart et år siden, men den er stadig uregelmæssig. Er det normalt?

I de sidste måneder har jeg fået min menstruation d. 20., 21., 22., men nu er den 4 dage forsinket. Skyldes det onanering?

Næste måned skal jeg til Spanien med min familie i 3 uger, og jeg er meget bange for at rejse, for jeg kan få menstruation, og det vil ødelægge min ferie, da jeg har ret voldsomme blødninger, men de er blevet bedre over tid.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, og jeg håber på et svar meget hurtigt, da jeg skal på ferie snart. Måske nogle tips?

Tak på forhånd!:) 14 år

SVAR:

Kære 14-årige

Mange tak for dit spørgsmål. Tillykke med, at du er på vej til at blive en voksen kvinde.

Uregelmæssig menstruation helt normalt de første år

Det er helt normalt at have uregelmæssige menstruationer de første år efter din første menstruation Der kan ofte gå lang tid mellem menstruationerne og de kan være ret kraftige. Som regel bliver de regelmæssige efter et par år og man vil så bløde regelmæssigt en gang om måneden. En normal menstruationscyklus vil for det meste variere mellem 25 og 30 dage, dvs fra menstruationens 1. dag og frem til næste menstruations 1. dag.

Onani

Det at onanere har bestemt ingen indflydelse på din menstruationscyklus. Det er rigtig fint, at du som pige forbereder dig på et godt seksualliv som voksen, ved at du lærer din egen krop at kende. Det er en del af en sund seksuel udvikling og modning, at du finder ud af, hvor det er dejligt at blive rørt ved og hvad der føles godt.

Tips vedr. ferie til Spanien

Vedr. din tur til Spanien er jeg sikker på, du får en skøn ferie med din familie trods menstruationen. Det er nu en gang noget, vi kvinder må lære at leve med uanset. Jeg vil bede dig læse et par tidligere spørgsmål og svar på AdamogEva.dk. Jeg tror, det er noget, du kan bruge lige præcis i din situation:
Hvad er godt at gøre, når man har menstruation?
Den første menstruation
Om onani – mest for piger

Jeg håber, du kan bruge svaret og ønsker dig en rigtig dejlig ferie.

Kærlig hilsen
Lise H. Thuesen