Kun én testikel – bliver han steril?
Hejsa, min kæreste på 16 år har kun én testikel. Det blev set på en scanning, da han var lille, at den anden er “forstenet” og ikke faldet ned.
Han har fået at vide, at kun en tredjedel af hans fungerende tekstikel fungerer, som den skal. Og at når han kom i 16-20 års alderen ville det være en idé at fryse noget sæd ned til den dag, han skal have børn. Fordi han måske kan blive steril.
Det gør ikke ondt eller generer; han kommer normalt og kommer meget. Men den ene testikel, han har, er lidt større end normalt, og hele pungen er på størrelse med et æble. Det er bare ren væske derinde, men intet generer ham.
Er der risiko for, at han bliver steril? Når nu kun en tredjedel virker af den ene, han har?
M, 17 år

SVAR:
Hej M
Tak fordi du skriver.
Væske i pungen
Du skriver, at der bare er ren væske i pungen. Det kunne tyde på, at der er en udposning på sædlederen eller på blodkarrene eller måske et brok (tarmen som klemmer sig ned i pungen). Sjældent kan der være tale om en knude, men sådan en vil ofte være hårde at føle på.
Medmindre det er en knude, tror jeg umiddelbart ikke, at han bliver steril. Det er ikke sikkert, at det har betydning for testiklen og evnen til at lave sæd og få børn.
Bliv undersøgt
Med din kærestes historie synes jeg ikke, I skal tage nogen chancer. Jeg synes, han skal kontakte sin egen læge og få en snak og en undersøgelse, så der kommer klarhed over, hvorfor han har den væske i pungen.
Mvh Morten