Hvorfor trækker min ene testikel sig op i lysken?
Jeg har i længere tid følt, at når min testikel bliver “kold”, eller hvis jeg har siddet ned, trækker den sig op. Det føles, som om testiklen nærmest går op i lysken, selvom begge sten er i pungen. Det er sindssygt ubehageligt og føles ikke specielt rart. Jeg har ikke vedvarende smerter i testiklen, men en meget irriterende følelse i testikel-/lyskeområdet.
Når jeg kigger på pungen, mens den er “stram”, kan jeg se den venstre testikel meget tydeligt, men nærmest ikke den højre. Hvad kan jeg gøre? Især efter fysisk aktivitet eller når jeg har siddet ned for længe er det ubehageligt.
P, 24 år

SVAR:
Hej P
Tak for spørgsmålet.
Normal funktion
At testiklerne trækker sig op er en helt normal ting. Det er for at regulere temperaturen omkring testiklen, da sædcellerne produceres bedst ved ca. 35 grader. Når man får det varmt, sker det modsatte, nemlig at testiklerne “fires” længere ned. Alt det her styres primært af en muskel, som kaldes cremastermusklen.
Det lyder til, at din cremastermuskel er mere aktiv end normalt. Det er ikke farligt, og normalt er det noget, mange vokser fra.
Hvad kan man gøre?
Jeg synes, du skal tage til din egen læge og snakke med vedkommende om dine problemer. Måske vil lægen sende dig videre til en urolog, som er ekspert på dette område. Urologen kan vejlede dig til, hvad der er den bedste vej for dig.
MVH Jonas