Kan jeg stoppe med p-piller midt i en pakke?
Kære Adam og Eva
Jeg har et spørgsmål. Jeg tager p-piller og er midt i min pakke. Jeg har sidst haft sex med min kæreste for to dage siden.
Da min kæreste er bortrejst i et halvt år, ønsker jeg ikke at tage mine p-piller og dermed ønsker at stoppe midt i pakken. Er der risiko for, at jeg kan blive gravid, hvis jeg stopper med p-pillerne nu?
Kh S, 23 år

SVAR:
Kære S
Tak for dit spørgsmål til os. Du kan godt stoppe med at tage dine p-piller midt inde i en pakke. Dog er sædceller sejlivede og kan holde sig levende op til fem dage, så jeg vil råde dig til at tage p-pillerne i hvert fald en uge efter, du har haft sex med din kæreste. Det vil betyde, at der inden for de dage ikke sker en ægløsning, og der derfor ikke er mulighed for graviditet. Hvis du efter at have stoppet med p-pillerne har sex, kan du blive gravid. Der opstår ofte en menstruationslignende blødning nogle dage efter, du er stoppet med p-pillerne midt i en pakke, og din krop vil finde tilbage til sin naturlige cyklus efter nogle måneder.
Du kan altid tjekke op på brugen af p-piller i indlægssedlen på pakken til pillerne, hvis du bliver i tvivl. Desuden kan du læse lidt om p-piller i vores artikler:
Info om p-piller
Rod med p-pillerne
Hvorfor stoppe med p-piller?
Jeg kan læse, at du har et ønske om at stoppe med at tage p-piller, da din kæreste er bortrejst det næste halve år. Jeg kender ikke dine grunde til at stoppe, men jeg har lyst til at fortælle kort om ophør med p-piller og hvilke grunde, der kan være.
Den åbenlyse grund til at stoppe er ønsket om graviditet. Derudover kan det være gener fra bivirkninger eller sundhedsmæssige årsager, fx migræne eller risiko for blodpropper. Hvis du er sund og rask og ikke tidligere har haft blodpropper, er der dog ingen sundhedsmæssig grund til at stoppe med p-pillerne, hvis du har planer om at tage dem igen efter en periode. Tværtimod kan de hormonelle ændringer i kroppen ved opstart af p-piller efter en pause øge risikoen for blodpropper og depression, også selvom du har taget p-piller tidligere.
Jeg ved ikke, om du tænker at begynde på at tage p-piller igen, efter at din kæreste er vendt hjem. Hvis det er tilfældet, vil jeg råde dig til at forsætte med at tage dine p-piller.
Jeg håber, du får noget ud af mit svar. Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål.
Jeg håber, du får et godt halvt år på trods af, at din kæreste er et andet sted.
Kærlig hilsen
Amalie