Kan jeg gøre noget ved min angst for at få noget op i skeden?

Vis spørgsmål

Kære AdamogEva

Jeg er en kvinde på 22, som har virkelig svært ved alt, der foregår mellem benene. Jeg har aldrig haft noget op i min skede – heller ikke en tampon, hvilket jeg synes er pinligt. Men det der går mig mest på er angsten omkring det. Jeg har forsøgt at udforske mig selv og kan godt finde de forskellige dele dernede, men at skulle have noget op giver mig angst og nogle gange kvalme. Har forsøgt med en tampon, som kun fik mig til og ryste og græde.

Angsten ødelægger min lyst fuldstændig. Jeg drømmer om at være sammen med en fyr, men aldrig på det seksuelle plan. Fordi jeg har den alder jeg har, er jeg bange for, at det aldrig ændrer sig. Jeg ved ikke, om der er noget, jeg kan gøre, eller om jeg fejler noget.

Jeg har aldrig oplevet noget ubehageligt seksuelt i min barndom, som skulle være skyld i den måde, jeg føler på. Det har næsten altid været sådan, og jeg kan huske, at jeg kunne få det virkelig dårligt i seksualundervisningen i folkeskolen, når det handlede om at få noget op i skeden.

Håber, I kan hjælpe mig.

Kh mig

SVAR:

Kære du

Tak for din henvendelse.

Du har en lidelse

Jeg kan læse, at du er forpint af din lidelse, som også giver dig angst i svær grad, så du til tider også får kvalme. Du har haft problemerne længe.

Som du har beskrevet dine symptomer, tror jeg, du oplever det, der kaldes vaginisme. Den lidelse medfører ufrivillige kramper i nederste del af skeden og ofte også i bækkenbunden. Ofte oplever kvinder smerter og angst sammen med den lidelse.

Du kan få det bedre

Du er bange for, at du aldrig får det anderledes. Det har du heldigvis ikke grund til at tro. Det er muligt at behandle lidelsen, og der er gode muligheder for at få det meget bedre. Det er vigtigt, at du får den rigtige behandling.

Tal med din læge

Derfor vil jeg anbefale dig at få en tid hos din læge og tale om din angst, så du kan blive henvist til den rette behandling. Muligvis er der brug for en forsigtig undersøgelse af en gynækolog samt et samtaleforløb med fokus på din angst hos en psykolog eller psykoterapeut med viden om sexologisk behandling.

Jeg håber, du må få god hjælp imod din lidelse, så tanker om sex ikke fremover vil give angst og virke skræmmende. Du skal helst kunne opleve det som noget dejligt og givende, og det har du gode chancer for at komme til.

De bedste hilsner
Inge