Hvorfor mærkes min sæd tyk og elastisk?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har gennem et år nu undret mig en del over min sæd.

Når jeg får udløsning, er noget af sæden mega tykt og elastisk, så jeg faktisk kan holde det mellem to fingre. Har læst før, at det er fordi, der er rigtig mange sædceller i, hvilket gør det til “super sæd”.

C, 17 år

SVAR:

Hej C

Sæd er generelt klistret, men der kan selvfølgelig være forskel på, hvor tykt og elastisk det er. Jeg synes ikke, at det, du beskriver, lyder usædvanligt eller unormalt.

Man kan ikke med sikkerhed sige, at der er sammenhæng mellem, hvor tyk sæden er og hvor mange sædceller, der er i sæden. Hvis man vil vurdere sædkvaliteten, skal man blandt andet undersøge, hvor mange sædceller der er pr. milliliter. Men det er kun noget, man gør, hvis man skal finde ud af, om man er i stand til at få børn eller ej.

Mvh Boje