Hvordan kommer jeg over min netkæreste?
Hej.
Jeg er lige kommet ud af et virkelig dårligt forhold. Jeg har i cirka 4-5 måneder skrevet med en fyr på 14 år. Han har været virkelig fantastisk og har været der, når jeg virkelig har haft brug for ham. Jeg har bare aldrig mødt ham. Jeg har kun skrevet med ham over mobil på Instagram, som førte til sms. (Vi har også talt sammen i mobil). Men det begyndte at blive alt, alt alt for meget.
Han begyndte at skrive med en af mine veninder. Hun springer fra dreng til dreng, men er selvfølgelig sød nok. Men jeg vidste, at lige så snart han begyndte at skrive med hende, ville det ende helt galt. Som det selvfølgelig gjorde. Fordi min veninde er faktisk en rigtig fed idiot, undskyld mit sprog. Men ja, mig og fyren er stadig kærester på det tidspunkt, han begynder at skrive med veninden. Han bliver ved med at sende mig screenshots af deres sjove samtaler. Hvilket selvfølgelig er sindssygt provokerende. Jeg begynder at tænke over, at jeg ikke gider det med netkærester mere, og så slår jeg op med ham.
Han tigger mig om at blive, men jeg har besluttet mig, Vi stopper så med at skrive i et par uger. I den tid har jeg virkelig savnet ham, og spørger ham så, om vi kan komme sammen igen. Det siger han ja til, men fortæller mig så, at han allerede er blevet kæreste med hende veninden, men selvfølgelig vil slå op med hende. Han sender mig et screenshot af, at han slår op med hende. Men det var et, han selv havde lavet ... (det vidste jeg så ikke på det tidspunkt). Jeg sender så billederne til veninden og hun siger, at de er falske, og at han har været mig utro. Fyren bekræfter det. Han ringer til mig. Men det eneste han gør, er at sparke til skraldespande og sige, at han er sur på sig selv.
Jeg finder så ud af, at hende veninden har sendt et nøgenbillede af sig selv, og det var derfor han ikke turde slå op. Jeg har været knust, og jeg føler bare, at han har smadret mit liv fuldstændigt. Han har også skrevet med flere forskellige piger efter mig, og jeg er så vred og ked af det, fordi jeg føler han altid har en erstatning for mig. Jeg vil så gerne komme over ham. Jeg kan ikke søge hjælp hos veninder, for de vil synes, jeg er skør, hvis jeg fortæller, at jeg har været sammen med en, jeg ikke har mødt. Men jeg har fortalt det til mine forældre, og de støtter mig.
Hvad skal jeg gøre for at komme over ham?
Ung pige, 11 år

SVAR:
Kære Unge Pige
Tak, for din ærlige mail, og tak fordi du deler ud af dine tanker og overvejelser og spørger os til råds. At vende sig mod andre for vejledning er meget modigt og meget modent. Jeg håber, jeg kan hjælpe dig lidt på vej.
Forhold er en "Real-life-ting"
Du skriver, fordi du ønsker hjælp til at komme over dit forhold til fyren. I har haft gode oplevelser sammen, men de bliver overskygget af, at forholdet sluttede meget dårligt. I har aldrig mødtes, men I har været ”netkærester”, som du selv kalder det.
Jeg tror, mange af de misforståelser og skuffelser du har oplevet, har hængt sammen med måden, I var kærester på. Det er meget nemt at skrive med mange piger på én gang og kalde sig kærester med mere end én pige, når det hele foregår ”virtuelt” - på nettet eller på telefonen. At være i et forhold kan ikke skilles ad fra også at være forpligtet på et andet menneske. Første skridt i at være forpligtet i et forhold er at se hinanden i øjnene og love hinanden, at man har valgt hinanden til – og at man derfor har valgt alle andre fra, så længe man er kærester. Det er svært at være forpligtet på en, som man kun har skrevet sammen med eller måske talt i telefon med.
Med andre ord, så mener jeg at forhold er en real-life-ting, som indebærer, at man mødes og er sammen. Det er fint at starte over sms, men på et tidspunkt bliver man nødt til at mødes. Det er også den bedste vej til at lære hinanden at kende på.
Hvordan komme videre?
Du spørger til, hvordan du skal komme over ham. Jeg synes selv, du giver svarene. Du kalder jeres forhold for ”et virkelig dårligt forhold”, og han har også bevist gennem sin opførsel, at han ikke er villig til kun at være din kæreste. Derfor synes jeg ikke, du skal bruge energi på at længes tilbage til noget, som faktisk kun var godt i små glimt. Der venter noget meget bedre for dig ude i fremtiden, så lad være med at spilde tiden – hverken nu eller i fremtiden – på drenge, som ikke er klar til at forpligte sig på jeres forhold. Selvom fyren måske fortryder og lover guld og grønne skove, så lad være med at bedømme på det, der bliver sagt, men på den handling der ligger bag ordene.
Jeg kan godt forstå, at det måske er svært lige nu at forestille sig, at du nogensinde finder en som ham her igen, men jeg lover dig, at du finder en der passer meget bedre til dig end ham.
Kort om veninder
Du nævner også din veninde, som i den ene sætning er ”sød nok”, og som i den næste sætning er ”en rigtig fed idiot.” Hvis dit forhold til hende er så svingende, så synes jeg du skal lægge din energi i nogle andre venskaber. Veninder skal man kunne stole på, og de skal ikke svinge fra at være søde til at være idioter. Overvej det.
Jeg håber, mine råd kan hjælpe dig lidt. Hvis de ikke er til hjælp, eller hvis du har andre spørgsmål, så skal du endelig bare skrive!
De kærligste hilsner
Line