Hvordan kan jeg lære at være tilstede i nuet?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Jeg oplever ofte, at når jeg er sammen med andre mennesker – det kan være min kæreste, veninder eller min familie – så kan jeg have svært ved at være i nuet. Som om at jeg har svært ved at forstå, at jeg er der, hvor jeg er. Jeg synes det er svært at sætte ord på, men jeg vil forsøge.

Jeg oplever det ofte, når jeg er sammen med min kæreste. Selvom vi har været sammen i et år, så ved jeg ikke, om det handler om, at jeg har svært ved at 'forstå' eller 'fatte', at jeg ikke længere er single. Det kan være, når vi bare sidder og snakker sammen over aftensmaden, at det føles uvirkeligt, at jeg er der ved at der er et 'filter' eller en 'glasplade' mellem mig og resten af mine omgivelser.

Det er så underligt, hvorfor jeg kan have sådan en uvirkelighedsfølelse af den situation, jeg sidder i. For jeg synes, det kan virke forstyrrende for mig, så jeg ligesom ikke rigtig kan være helt til stede i nuet.

Jeg ved godt, at det lyder meget fluffy, men jeg tror, jeg har brug for en afklaring på, hvorfor jeg bliver ved med at føle den her distance til den situation, jeg sidder i. Hvordan kan jeg blive bedre til at være i nuet og føle, at jeg er tilstede, når jeg er sammen med de mennesker, jeg holder så meget af?

Kvinde, 23 år

SVAR:

Kære anonyme kvinde

Det lyder slet ikke rart med den uvirkelighedsfølelse, du beskriver som din virkelighed, når du er sammen med din kæreste, dine veninder eller din familie. Rigtigt godt, at du vover at fortælle om det, du synes er svært, og som du gerne vil ændre.

Spørgsmål til overvejelse

Jeg får lyst til at stille dig en masse spørgsmål for at komme dit problem nærmere. Da vi ikke sidder over for hinanden, får du spørgsmålene her, så du måske selv kan sætte flere ord på dine oplevelser af virkeligheden:

  • Når du ikke “er til stede” der, hvor du er – hvor er du så? Er det mest i fortiden (single) eller fremtiden – hvordan bliver det, hvad kommer der til at ske osv.?
  • Hvilke tanker er det, du sidder midt i?
  • Er der tidspunkter, hvor det ikke er sådan – hvor du i stedet føler dig levende og nærværende?
  • Har du mange bekymringer om livet generelt eller om dit liv – både som det har været, og som fremtiden tegner sig for dig?
  • Keder du dig sammen med andre?
  • Finder du det, der foregår ligegyldigt eller meningsløst?
  • Er der forskel på måden, du er sammen med andre på?
  • Ændrer din oplevelse sig, hvis du er fysisk aktiv – går tur eller noget lignende?

Konkret hjælp

Det er svært at rådgive dig helt konkret med de få oplysninger, du kommer med. Jeg vil alligevel vove at anbefale en bog til dig, som hedder Slip tanketyranniet – tag fat på livet. Bogen indeholder enkle øvelser til at øge din opmærksomhed og dit nærvær. Den er skrevet af Steven C. Hayes i samarbejde med Spencer Smith og udgivet på Dansk Psykologisk Forlag. Jeg er overbevist om, at den rammer ind i noget af det, du beskriver, og som du efterspørger.

Tal med en

Jeg tror også, du ville få god hjælp af at tale med en om dine følelser. Det er slet ikke altid, vi selv kan finde en vej igennem de følelser, der er blevet viklet sammen til noget uoverskueligt rod. Måske en professionel, du ikke har noget følelsesmæssigt forhold til, kan hjælpe dig med at finde ro og være til stede i nuet. Hvis du ikke selv kender nogen, kan du her se en liste over dem, vi anbefaler. Der er måske en i nærheden af, hvor du bor.

Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis mit svar ikke siger dig noget, eller hvis du vil uddybe din beskrivelse af dine oplevelser og følelser.

De bedste ønsker for dig!

Else Ø. Andersen