Hvordan kan jeg få snakket med hende, når jeg er så genert?
Hej Adam og Eva
Jeg står i den situation, at jeg er ret vild med en pige. Vi har skrevet lidt sammen og går på samme gymnasium. Hun er færdig til sommer, og jeg er først lige begyndt. Jeg tør ikke tage initiativ til at åbne en samtale mundtligt med hende, da vi ikke har snakket sammen før. Jeg er simpelthen for genert.
Vi har ikke skrevet sammen i en uges tid, da hun kom ind i vores klasse sammen med sine klassekammerater, fordi de skulle være i vores klasse. Jeg vender lige hovedet rundt og kigger ud mod døren, idet hun træder ind. Vi får øjenkontakt, og jeg er lidt ked af, om hun finder mig barnlig nu, da jeg ikke turde gå hen og sige hej.
Jeg søger virkelig brugbar hjælp til denne vanskelige situation ...
Dreng, 17 år

SVAR:
Kære du
Tak, fordi du skriver og deler den udfordring, du står i. Mange af os kan have tendens til at holde vores udfordringer hemmelige, og på den måde går vi glip af den lettelse og velsignelse, det kan være at få lettet hjertet – og måske endda få et godt råd med på vejen. Du har gjort din del – nemlig at lette dit hjerte – og nu vil jeg forsøge at gøre min del: at give dig nogle brugbare råd.
Normalt at være genert
Hvis du på nogen måde har været sur på dig selv over, at du ikke turde sige hej til pigen fra dit gymnasium, den dag hun trådte ind i klassen, så vil jeg gerne starte med at sige, at næsten alle har prøvet at stå i samme situation. Det er normalt at være genert over for én, som man rigtig godt kan lide, og det gør det naturligvis ikke lettere, at I ikke har snakket sammen før. Det hjælper dig selvfølgelig ikke, at andre har det på samme måde som dig, men måske det kan få dig til at slappe lidt mere af.
Den første samtale
Det kan være lidt svært at få startet den første samtale. Måske er det ikke så oplagt i forbigangen i et klasseværelse, hvilket måske også er grunden til, at du synes, det var lidt svært. Du skriver ikke, hvor du har mødt hende i første omgang, men hvis I har nogle fælles bekendte, en fritidsbeskæftigelse eller måske en fest på skolen, hvor I naturligt mødes, kunne det være stedet at kaste sig ud i det.
Vær ærlig om din generthed
Du skriver også, at I skriver sammen, og det lader til, at du er tryg ved at snakke med hende den vej igennem. Fortsæt med det. Hvis du er bange for, om hun synes, du er barnlig, fordi du ikke turde snakke til hende, så skriv det til hende. Du kunne fx skrive: “Undskyld, at jeg ikke snakkede til dig den anden dag i klasseværelset, men jeg blev simpelthen lige pludselig så genert :)” Det er godt at være ærlig, og jeg tror, de fleste piger vil finde det lidt charmerende, at en fyr tør være ærlig omkring sin generthed. Og hvis hun er ligeså genert som dig, er det måske en lettelse for hende, at du fortæller det!
Det kunne også være gennem jeres chat, I får aftalt, hvornår I skal snakke sammen. Måske kan I aftale at snakkes ved til næste fest eller næste gang, I mødes. Det er altid lettere at slappe af, hvis du er forberedt. Så bliver du måske ikke så genert, når hun pludselig står der.
Husk også på, at denne situation måske slet ikke betyder så meget for hende, som den gør for dig. Hæng derfor ikke fast i det, der er sket, men arbejd på at komme videre, så denne situation, der for dig måske føles som et nederlag, ikke får lov til at fylde for meget.
En lille udfordring
Til slut vil jeg gerne give dig en lille udfordring. Du fortæller, at I aldrig har snakket sammen, men at du er ret vild med denne pige. Forelskelse er svær at styre, og den kan slå ned hvor som helst, men vi kender ikke et andet menneske ordentligt, før vi har snakket sammen og haft nogle oplevelser sammen. Du føler nu, at du er ret vild med hende, men pas på at det ikke er ideen om hende, du er vild med. Vær sikker på, at du rent faktisk kender hende. Det er nemt at få et indtryk af nogen bare ved at gå og betragte dem på afstand eller at lytte til dem, når de taler med andre. Men vi skal tæt på for at lære dem rigtigt at kende.
Held og lykke videre frem! Jeg håber, at én af jer snart tør tage initiativ til at snakke sammen, så I for alvor kan lære hinanden at kende og finde ud af, hvor det fører hen.
De kærligste hilsner
Line