Hvordan får jeg lov af mine forældre til at sove hos min veninde?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Jeg har en rigtig god veninde, som er 15, jeg er selv 13. Mine forældre synes ikke, vi skal sove sammen, fordi de for det første er bange for, at jeg laver noget med hendes brødre, og så synes de, der er meget forskel på at være 13 og 15.

Hvordan kan jeg bedst få dem overtalt, fordi jeg vil helt vildt gerne prøve at være hjemme hos hende.

Mvh. anonym pige, 13 år

SVAR:

Kære anonyme pige

Tak for din henvendelse til AdamogEva.dk. Jeg kan ikke give dig det endelige svar, men jeg vil dele nogle tanker med dig, som forhåbentlig kan hjælpe dig.

Gode omgivelser

Det lyder til, at du har nogle gode forældre, som tænker på dig, elsker dig og bekymrer sig for dig. Det kan du være glad for.

Det er også dejligt med gode veninder, og det er vigtigt at have nogen, man føler sig tryg ved, og som man kan dele hverdag og liv med. Det er helt naturligt, at du gerne vil tilbringe tid sammen med din veninde og overnatte hos hende.

Ønsker

Hvis der er noget, vi virkelig ønsker, kan vi godt have tendens til at ville overtale andre til også at mene, at det, vi ønsker, er rigtigt og giver mening. Nogle gange er det dog ikke så nemt, hvilket du også selv beskriver.

Du skriver ikke, hvor længe din veninde og du har kendt hinanden, eller hvor godt dine forældre kender pigen og hendes familie. Derfor bliver mit svar lidt mere generelt.

Kom dine forældre i møde

Det er vigtigt, du har nogle gode venner på din egen alder, som du kan dele dine tanker og følelser med. Som dine forældre siger, kan der nogle gange være stor forskel på at være 13 og 15. Du kan læse denne artikel om, hvad gode venskaber betyder: Gode venner.

Hvis du ikke føler, der er stor forskel på jer, kan det måske være en idé, at din veninde kommer hjem til jer og sover et par gange, så dine forældre kan se, at der ikke er så stor forskel på jer. Det kan være rart for dem at se, at I klikker godt sammen, og at det er jeres venskab, du tænker på og sætter pris på. På den måde lærer de hende bedre at kende og bliver trygge ved hende.

Jeg tænker, det også er vigtigt for dine forældre, at de har set og snakket med din venindes forældre, for at de kan være trygge i, at du overnatter hos dem.

En anden mulighed kan være, at du fortæller dine forældre på en god, stille og rolig måde, hvor meget det betyder for dig. Spørg dem om, hvad de tænker, der skal til, for at de er trygge ved, at du sover hos veninden. På den måde viser du, at du forstår deres omsorg, men samtidig selv har et ønske, og at du er villig til at møde dem på halvvejen.

Tillid og tryghed

Lige nu har du en alder, hvor du bliver større og mere voksen. Du skal vænne dig til det ansvar, der følger med. Men dine forældre skal også vænne sig til, at deres lille pige er ved at blive stor. Vores artikel Barn eller voksen beskriver det meget godt. Den kan du måske selv læse og bede dine forældre om at læse, så I kan få en snak om, hvad I forventer af hinanden.

Forbered dig på, at det ikke er sikkert, du får dit ønske opfyldt lige med det samme. Dine forældre har brug for tillid og tryghed i det. Det tager tid at opbygge, og derfor er det en god ide, at du også selv giver det tid, selvom du bare gerne vil overnatte der nu.

Konkret vil jeg råde dig til:

  • Tal med dine forældre om deres behov og dine behov
  • Lad dine forældre opbygge tillid til dig ved at møde dem på halvvejen
  • Overhold de aftaler, du laver med dine forældre

Jeg håber, I finder en løsning, som er god for alle.

De bedste tanker og hilsener
Tabita Olesen