Hvor præcis er scanningen - skal jeg være far?
Hej. Jeg vil godt høre, hvor præcis scanninger er med hensyn til fastsættelse af fødselsdato og hvor meget de kan ændre fra en scanning til den næste. Og hvor sikker man kan være på, hvem der er faren, hvis der er kort tid imellem, man har været sammen med to mænd.
Min ekskæreste, som jeg ikke har kontakt til længere, fandt ud af, hun var gravid i 15. uge den 12/02/14 (den skulle være god nok). Vi var sidst sammen den 09/11/13, men hun har også været sammen med en anden 6 dage efter den 15/11/13.
I dag den 01/03/14 har jeg haft kontakt til hende, hvor hun siger, hun stadig er 15 uger henne. Det kan jeg selvfølgelig ikke forstå, så mit spørgsmål er, om hun kan være blevet flyttet 14 dage tilbage ved en scanning? Og hvor præcise er sådan nogle scanninger? Der er jo kun 6 dage imellem, hun har været sammen med mig og ham, hun kalder for faren.
Søren, 24 år

SVAR:
Hej Søren
Når en gravid scannes før fosteret er 20 uger gammelt, er det en ret præcis fastsættelse af, hvor gammelt fosteret er, og hvornår man kan forvente fødslen.
Jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret over de forskellige meldinger, din ekskæreste giver dig, om hvor langt hun er i sin graviditet.
Når man snakker om graviditet og graviditetsuger er der lidt forskel på, om man er i uge 15 eller om barnet er 15 uger gammelt. Det er derfor ikke sikkert, at din ekskæreste prøver at lyve eller bilde dig noget andet ind. Det, du skal kende, er hvilken dag, hun har termin, altså den dag det forventes, at hun skal føde. Det er scanningen, der afgør datoen for forventet fødsel (termin) og ikke hvornår hun sidst havde sin menstruation.
Hvis din ekskæreste er blevet gravid i tiden, hvor hun gik fra at være sammen med dig og til en ny partner, kan man ikke afgøre, hvem der er faderen, før barnet er født og der tages en blodprøve fra barnet og de mulige fædre. Men hvis hun har en termin, der ligger efter den 16. august, er du i hvert fald ikke far til barnet. Ligger terminen tidligere, er du potentielt far til barnet.
Du bør snakke med din ekskæreste om, hvornår scanningen viser, at hun skal føde. Derefter kan du forsøge på terminsberegner.dk under omvendt terminsberegner at vurdere, hvilken dato babyen cirka er undfanget. Dette er dog meget usikkert. Du kan også overveje at gå til din læge og snakke med ham/hende om det. Så kan I sammen regne på, om du kan være faren. Men det kræver, at du kender terminsdatoen.
Håber du kan bruge svaret og håber, du får en god snak med din ekskæreste.
Kærlig hilsen Signe