Hvad er den brune prik på penishovedet?

Vis spørgsmål

Hej. Min kæreste oplever at have en lille brun prik midt på penishovedet. Den buler meget meget lidt ud. Den irriterer ikke og gør heller ikke ondt. Den har eksisteret i lidt over et halvt år.

Burde han få den undersøgt, og hvis ja: Hvordan fungerer et tjek? Han er nemlig meget “bange” for at skulle vise sig frem foran en læge.

X, 24 år

SVAR:

Kære X

Det er godt, du skriver. Ved tvivl om helbredet er det vigtigt at opsøge rådgivning.

Brun plet på penis

En brun plet på penishovedet kan være flere ting. Hvis den har været der i et halvt år og ikke er vokset, er det med stor sandsynlighed noget helt fredeligt – muligvis bare et modermærke. Det er næppe en kønssygdom eller andet farligt.

Nye pletter bør dog altid blive efterset fysisk af en læge, da der i sjældne tilfælde kan være en sygdom, som bør undersøges nærmere, og som kræver behandling.

Undersøgelsen

Mange mænd er ængstelige for og utrygge ved at blive undersøgt ved deres kønsorganer. Det kan føles ret grænseoverskridende. Lægen er heldigvis helt vant til det. Både undersøgelsen og den akavede følelse håndterer de helt professionelt. For dem er det hverdag, og lægen har oplevet det rigtig mange gange før.

En undersøgelse indebærer, at man skal vise penis frem, og så vil lægen med lys og måske en lup kigge grundigt på pletten og måske føle på den med handsker på for at vurdere, om pletten er hård eller blød. Herefter vil han vurdere, om den skal undersøges nærmere eller ej.

Jeg vil klart anbefale, at din kæreste får pletten undersøgt af en læge – better safe than sorry.

Mvh Morten Damm