Hun har et crush på mig, men jeg vil kun være venner. Hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Jeg er en dreng på 12 år, som nyder at gå i skole.

Der er bare et problem, for en af mine rigtig gode pigevenner kan tydeligt li’ mig. Alle i klassen siger, vi er kærester, og men det er vi ikke. Jeg har sagt til en af pigens veninder, som pigen bruger som sendebud, at jeg ikke vil være kærester, for jeg ser hende som en god ven og vil derfor ikke såre hende med at være falsk hele tiden.

Jeg er ikke i tvivl om, at hun har et crush på mig. Så mit spørgsmål er: Hvad skal jeg gøre for at holde det til et venskab, så længe jeg kun ser hende som en ven? Og har jeg reageret forkert ved at skrive det, jeg føler??

Kh en dreng i 6. klasse

SVAR:

Kære dreng i 6. klasse

Tak for din besked. Jeg synes, det er så fint, du skriver til os, og jeg kan godt forstå, det er svært at være i dine sko lige nu.

Godt, du var ærlig

Det var rigtig fint, du fik fortalt, at du kun vil være venner, og at du ikke vil være falsk. Når man bruger et sendebud, er det bare lidt svært at vide både om det blev fortalt, hvordan det blev fortalt, og om hun forstod budskabet.

Snak med hende selv

Mit råd er, at du snakker med hende på tomandshånd og siger pænt og ligeud, at du sætter pris på hendes venskab, og at du vil fortsætte som venner i stedet for at blive kærester. At du håber, I kan fortsætte på en god måde, og at du ikke ønsker at lave drama.

Det kan være svært at sige, og hvis du ikke har mod på det, kunne du evt. fortælle det til din klasselærer, som kunne tage en god snak med hende.

Jeg håber, du kan bruge svaret, og at du og dine venner får en god ungdomstid sammen.

Mvh Lea