Højre pung er meget øm og hævet – hvad kan det være?

Vis spørgsmål

Hej

Min højre pung er hævet, og jeg har læst på nettet, at jeg skal skynde mig til lægen.

Jeg er kommet i puberteten, og mine testikler er næsten lige så store som vindruer.

Men jeg forstår ikke, hvorfor min pung bliver ved med at krympe og puste sig op, det har den gjort i to dage.

Det skete en morgen, hvor jeg havde sovet med en pige (vi havde ikke sex). Og da jeg vågnede, var min højre testikel meget øm, så det gjorde rigtig ondt, og hævet.

Den er ikke så øm mere, men den pustes op og ned.

Hvad skal jeg gøre?

Hilsen

L, 14 år

SVAR:

Hej L

Det er normalt, at pungen krymper som reaktion på kulde, og at pungen bliver større igen under varme forhold. Det sker for at holde testiklernes temperatur inden for et bestemt interval.

Der kan være forskellige årsager til, at testiklen kan gøre ondt og være hævet. Nogle gange er det pga. et problem med selve testiklen, andre gange er det pga. hævelse i bitestiklen, og endelig kan det skyldes åreknuder i pungen, et såkaldt variocele.

Hvis symptomerne ikke er forsvundet, synes jeg, du skal kontakte din læge, for det er umuligt for mig at nå frem til, hvad det kan være, uden at kunne undersøge dig.

Mvh Boje