Noget underligt over min venstre klunke – er det kræft?

Vis spørgsmål

Hejsa. Jeg har noget underligt tykt noget over min venstre klunke, jeg ved ikke, hvad det er. Når jeg står op, bliver det sådan en underlig rund masseagtig, men når jeg ligger ned, er det som om, det bare er nogle tråde? Kan det være kræft? Håber I kan hjælpe

Hilsen Niller, 15 år

SVAR:

Hej Niller

Jeg kan næsten med sikkerhed sige, at det ikke er kræft. En kræftknude er fast i konsistens og formen ændres ikke ved ændret stilling. Det lyder mere som om, du har noget væske ovenfor testiklen i stående stilling og at det forsvinder, når du ligger ned. Du mærker nogle tråde, når du ligger ned, siger du. Det lyder som en normal sædstreng med omkringliggende blodårer.

Du skriver intet, om det generer, så jeg går ud fra, at det ikke er tilfældet. Du skriver heller ikke noget om, hvor længe det har været der eller om det varierer i størrelse – det kunne også være relevant.

Som du beskriver det, kunne det lyde mest som et årebrok. Men det kan også være andet, f.eks et vandbrok eller brok.

Et årebrok (varicocele) findes hos ca. 15% af mænd og er langt oftest venstresidige (90%). Det er ikke til stede før 8-9 års alder. Det svarer til åreknuder, som mange 50+ årige har på benene. Det opstår på grund af svage veneklapper og øget tryk i den venstre testikelvene (fraførende blodåre). Det er ikke farligt, men kan være generende og medfører nedsat fertilitet (frugtbarhed).

Jeg synes, at du skal lade dig undersøge af din læge og så kan I sammen planlægge, hvad der videre skal ske. Din læge vil sikkert anbefale, at man ikke skal gøre noget ved det indtil videre.

Venlig hilsen

Lars Dysager