Gør det lige ondt på piger og drenge at blive sparket i skridtet?
Hej
Min lillesøster havde fået at vide, at det gør lige så ondt på piger at blive sparket i skridtet, som det gør på drenge. Noget, som hun så prøvede på mig ...
Det gjorde helt sindssygt ondt, og jeg har aldrig oplevet noget i nærheden af den smerte! Nu er der gået fire dage, og jeg har stadig vildt ondt i klitoris og den ene kønslæbe, er det farligt? Er det muligt, at fissen kan blive ødelagt af et hårdt spark? Og jeg blev også rigtigt kvalm, er det normalt?
Hvorfor skal det gøre så ondt på piger i skridtet, når vi ikke har reproduktive organer udenpå kroppen? Gør det virkelig lige så ondt på os som på drenge?
Hilsen bekymret pige på 15 år

SVAR:
Hej pige
Jeg kan forstå, du er blevet sparket i skridtet. Du fik kvalme efterfølgende, og du har nu haft ondt i skridtet i flere dage og er bekymret for, der er noget galt. Du undrer dig desuden over, hvorfor det gør så ondt, når man bliver sparket i skridtet som pige, når alle de reproduktive organer sidder indvendigt hos kvinder.
Jeg vil i det følgende forklare lidt om udvikling af kønsorganer og derefter forklare, hvorfor du oplever smerterne, som drenge også kan opleve.
Udvikling
Mens man er foster, samles en masse nerver samme sted. Nerverne giver følesans og fører dem til hjernen, så de kan opfattes. Hos drenge bliver denne nervesamling til spidsen af penis (glans). Hos piger bliver nervesamlingen til klitoris. I det hele taget er der rigtig mange nerver i skridtet, fordi det er et sted, der skal være meget følsomt over for både dejlig følelse og følsomt over for smerte, så man kan undgå noget, der vil skade området.
Hvis man får et spark i skridtet, gør det derfor meget ondt på både drenge og piger. Pigernes klitoris sidder tæt op mod symfysen, som er en knogle, der ligger umiddelbart bagved. Der er derfor ikke så mange bløddele (fedt eller muskler), der kan absorbere kraften fra sparket. Lidt ligesom, når man får et spark over skinnebenet.
Når du derfor har ondt flere dage efter, skyldes det sandsynligvis hævelse i området, måske kan du endda se et blåt mærke? Det er ikke farligt, men kan være ubehageligt fra dage til få uger efter et kraftigt spark. Hvis man får et kraftigt spark, som fører til intens smerte, så vil der ofte samtidig være kvalme. Det er et helt naturligt fænomen.
I teorien er det muligt at lave sår og brække den underliggende knogle i området ved et ekstremt hårdt spark, men i din situation tænker jeg bestemt ikke, det er sket!
Opsamling
Det gamle spørgsmål, som drenge og piger i årevis har diskuteret: “Hvem gør det mest ondt på at få et spark i skridtet?” er altså svært at besvare. Der er store individuelle forskelle på drenge, ligesom der er på piger. Og der er stor forskel mellem drenge og piger.
Men ét er sikkert: Spark i skridtet er svært ubehageligt! Det er nok farligere for drenge end for piger (da testiklerne faktisk kan sparkes i stykker), men kan være mindst lige så smertefuldt for piger! Årsagen er den store mængde nerver, der er i området.
Jeg håber, det var tilstrækkelige svar på de spørgsmål, du havde. Hvis du har flere spørgsmål af enten uddybende eller helt anden karakter, er du velkommen til at skrive igen.
Mvh Jonas