Hvorfor blev mine kønslæber ømme og hævede efter en ridetur?
Hej
Efter jeg kom hjem fra en ridetur med hestene fik jeg pludselig om aftenen mega kløe på skamlæberne. Da jeg undersøgte det, var de mega hævede, og jeg kunne slet ikke have nogen form for bukser eller trusser på. Jeg vaskede i intimsæbe, hvilket sved ret meget og så med køligt vand. Det hjalp, så jeg kunne sove.
Dagen efter klør klitorissen og er mega øm, men hævelsen er blevet mindre. Hvad kan årsagen mon være?
N, 22 år

SVAR:
Hej N
Tak for dit spørgsmål.
Det kan godt lyde, som om rideturen har generet din klitoris og kønslæber. Det er helt normalt – nogle oplever det fx også, når de cykler. Det kan være smertefuldt, fordi klitoris og kønslæber hæver op.
Hvis klitoris og kønslæber har været ude for en ensartet belastning, fx når man rider/cykler, og dine trusser har siddet lidt skævt, kan det også give lidt rifter. Derfor svier det, når du er i bad og bruger intimsæbe.
Jeg vil foreslå, at du prøver at bruge bomuldstrusser og løse bukser, som er behagelige at have på. Hvis kløen og smerterne er for store, kan koldt vand lindre, fordi det er med til, at hævelsen bliver mindre.
Hvis det er blevet værre, så tag en snak med din læge om det.
Bedste hilsen fra
Mona Terp