Forelsket og usikker - er det mon gengældt?

Vis spørgsmål

Jeg er blevet forelsket i en pige, som jeg har kendt fra 13-års alderen. Hun ved nu, at jeg er lun på hende, ved at jeg har sagt det næsten direkte. Jeg ved ikke, om hun har de samme følelser, selvom hun godt kan give signaler fra sig om det.

Jeg har søgt på nettet om tegn, der kan vise, at hun kan lide mig, og mange af dem er rigtige, men jeg ved stadig ikke helt. Vi var til sidste skoldags fest sammen i går, hvor jeg afslørede stort set det hele. Vi har det med at kigge hinanden dybt i øjnene, smile og grine, gøre alt muligt mærkeligt, fjollet og sindssygt (i den mest positive forstand).

Har I nogle råd til mig, om hvad jeg kan gøre?

M, 16 år

SVAR:

Kære M

Mit bedste råd til dig er at bruge tid på at snakke med hende. Når man er forelsket, bruger man rigtig meget tid på at afkode signaler fra den modsatte part, og det er også det, jeg kan læse, at du gør. Man vender og drejer hver en sætning og hver en bevægelse, som den anden gør, for om muligt at blive bekræftet i, at det er gengældt.

Tal direkte med pigen og bliv afklaret

Ud fra de signaler, du beskriver, at pigen sender til dig, kunne det tyde på, at hun, om ikke andet, synes, at du er interessant. Men det er ofte opslidende at kigge efter signaler, da man sjældent føler sig helt sikker på den andens hensigter, før man har fået det at vide mundtligt. Derfor synes jeg, du skal finde en lejlighed til at få snakket med hende. Det skal være på et tidspunkt, hvor I er alene, og hvor I har tid til at få snakket. Fortæl hende endnu engang, hvad du føler og spørg hende direkte, hvad hun føler for dig.

Du skriver, at du et par gange har fortalt hende "stort set det hele". Jeg ved ikke præcist, hvad du lægger i ordene "det hele", men kunne det tænkes, at du alligevel har fået fortalt så "lidt", at pigen rent faktisk kan være i tvivl om, hvad du føler for hende? Har du direkte sagt, at du er forelsket?

Du kan eventuelt overveje, hvad du vil sige, og hvordan du vil sige det, så der ikke opstår pinlig tavshed.

Måske kan du også have glæde af at læse lidt i temaet: Fra venner til kærester

Held og lykke.

Venlig hilsen
Heidi Simonsen