Får kommentarer - bør jeg fjerne hårene på benene?
Hejsa. Jeg er en dreng på 14 år, der er lidt længere fremme i puberteten end de andre drenge. Når det er, vi har haft gymnastik, er der typisk nogle drenge, der lige har kommenteret på, at jeg har en del hår på benene. Jeg kan ikke rigtig høre på deres tonefald, hvad det er, de mener, om jeg skal have fjernet dem eller om de er jaloux.
Jeg har tænkt på at fjerne dem, men tænker også, at det ville være meget feminint at fjerne dem, det er jo normalt som dreng at få hår på benene. Så mit spørgsmål er: Burde jeg fjerne hårene på mine ben, eller bare lade dem være?
Venlig hilsen Magnus, 14 år.

SVAR:
Hej Magnus
Jeg vil anbefale dig ikke at fjerne hårene. Som du selv skriver, skyldes det puberteten og det er fuldstændig normalt. Her er nogle argumenter for, hvorfor jeg synes, at du ikke skal fjerne hårene:
1. Det er normalt
2. Det gør ondt at fjerne dem. I hvert fald hvis de skal hives af.
3. Hvis du hiver dem af eller barberer dem væk, er der risiko for at du får lokal irritation af huden (eksem). Det kan klø og gøre ondt.
4. Hvis du fjerner hårene, kommer de alligevel igen.
Mht. kommentarerne fra de andre drenge, vil jeg opfordre dig til at overhøre dem. I løbet af et halvt til et helt år vil de fleste af de andre drenge formentlig også begynde at få hår på benene.
Mvh
Boje