Er jeg gravid på trods af både p-piller og fortrydelsespille?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva.

Jeg er på p-piller, men har glemt en eller to i løbet af pakken. I sidste uge havde jeg sex med en dreng uden kondom. Jeg tog en fortrydelsespille indenfor 12 timer, da jeg jo havde glemt nogle af p-pillerne.

Jeg har i denne uge haft noget, der minder om menstruation, men den har ikke været, som den plejer. Det har mere være sort udflåd end blod.

Nu er jeg bange for, om jeg er gravid. Kan jeg være gravid, selv om jeg både har taget p-piller og fortrydelsespille?

Anonym, 16 år

SVAR:

Hej anonyme pige

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er godt at få sat ord på det, der fylder.

Svært at sige om du er gravid

Ud fra hvad du fortæller mig, kan jeg ikke afgøre, om du er gravid eller ej. Du er nødt til at tage en graviditetstest eller – endnu bedre – få en tid hos lægen, der bedst kan hjælpe dig med at finde ud af det. Det er en god ide at tage en person med til lægen, som du har tillid til.

Seksuel erfaring

Ud fra dit skriv får jeg den tanke, at du allerede nu har en del seksuel erfaring. Min tanke kan jo være forkert. Men jeg har lyst til at opfordre dig til at passe rigtig godt på dig selv. Du kan komme til at udsætte dig selv for ting, du egentlig ikke er parat til at håndtere.

Når din partner ikke bruger kondom, øger du risikoen for at få seksuelt overførte sygdomme. Hvis du også glemmer p-pillerne engang imellem, er der – som du også selv er inde på – mulighed for graviditet. Læs mere om det i vores artikel Sikker sex og sexsygdomme.

Fortrydelsespillen

Selv om du kan tage en fortrydelsespille, er det jo heller ikke omkostningsfrit. At tage en fortrydelsespille er i princippet det samme som en abort, bare meget tidligt. De fleste tænker ikke sådan om den pille, men faktum er, at fortrydelsespillen går ind og fjerner et befrugtet æg, som ni måneder senere ville blive til et barn (hvis der altså var et befrugtet æg).

Læs mere om prævention og fortrydelsespiller i vores artikler Prævention og Fortrydelsespiller.

Grænser

Så er der også det med, at ens grænser nemt kan blive overskredet, hvis man i din alder har sex. Pigen har måske bare brug for tryghed, omsorg og bekræftelse. Drengene vil ofte have lyst til at gå hurtigere frem, og pigen lader sig måske presse til mere, end hun egentlig er klar til.

Overvej derfor, om du passer godt på dig selv og får sagt fra. Du kan læse mere om gode kæresteforhold og fordele ved at vente med sex i vores tema Teenager og sex.

Håber, mit svar giver mening, og at du kan bruge det til noget.

Kærlig hilsen
Marianne